Let op:

de informatie op deze website wordt niet langer actief bijgehouden.  

Let op:

de informatie op deze website wordt niet langer actief bijgehouden.  
U bevindt zich hier: HomeVervoer

VERVOER

 

Op jaarbasis vervoert de binnenvaart gigantisch veel goederen. Gemiddeld gaat het jaarlijks om 330 miljoen ton goederen die over de Nederlandse binnenwateren worden getransporteerd. Het varieert van erts tot metalen rollen draad en platen; van ruwe olie en brandstoffen tot chemicaliën; van graan en gerst tot bier en voedingsmiddelen; van zand en stenen tot cement. Maar ook eindproducten als hifi-installaties, computers en auto's.

Bijna 65 miljoen ton van de vervoerde lading over de Nederlandse binnenwateren bestaat uit gevaarlijke stoffen. Daarvan is 25% binnenlands en 75% internationaal vervoer. Overigens is op dit gebied de rol van de binnenvaart ten opzichte van spoor en weg zeer groot. Via de weg gaat ruim 12 miljoen ton aan gevaarlijke stoffen en via het spoor ca. 4 miljoen ton.

Bij het vervoer over water hoort vanzelfsprekend ook het personenvervoer. Deze tak van vervoer is vrij divers. Bijvoorbeeld veerponten en fast ferries, maar ook de recreatieve kant met (luxe) cruiseschepen, rondvaartboten, partyboten en bruine zeilschepen.

Het vervoer binnen de EU
De binnenvaart speelt een belangrijke rol voor het vervoer van goederen in Europa. Meer dan 35.000 km waterwegen verbinden honderden steden en industriële regio’s. Met 18 op 25 Lidstaten die over binnenwater wegen beschikken en waarvan 10 Staten met elkaar verbonden zijn, bedraagt het modale aandeel van de binnenscheepvaart 7% van het totale interne vervoer in de Europese Unie. De binnenscheepvaart speelt vooral een belangrijke rol in Noordwest Europa. In het achter land van de grootste zeehavens van de EU kan het aandeel van de binnenvaart tot 43% bereiken. Van het vervoer over water in West-Europa neemt Nederland ruim 54% voor zijn rekening. Nederland heeft zo'n groot aandeel omdat het een echte binnenvaartland is en de helft van alle schepen in de EU onder de Nederlandse vlag varen.

Het ladingaanbod voor binnenvaartschepen zal toenemen. In de periode 2000 en 2020 verwacht men dat het met ca. 60 a 70% stijgt. Voor een deel gaat het om goederenstromen die van de weg naar water overhevelen. Om dat te bewerkstelligen zijn er o.a. langs het water veel inland containerterminals en regionale overslag centra's (ROC's) gebouwd of uitgebreid. Op de meeste containerterminals worden lijndiensten onderhouden.

Ook het personenvervoer over het water groeit. Nieuwe innovatieve sneldiensten op de binnenwateren, de zgn. fast ferries, busboten en watertaxi's in de Rand stad zin al een feit. Voor de meerdaagse (internationale) passagiers vaart zijn de laatste jaren al aardig wat zeer luxe cruise schepen in de vaart gebracht. Nu nog steeds komt regelmatig een nieuw cruiseschip in de vaart.

 

Meer weten?
De binnenvaartsector staat open voor onderzoek en innovatie. Het maakt niet uit of het nu gaat om marktonderzoek of innovatieve aanpassingen aan installaties, schepen of nieuwe vervoersconcepten. Meer weten over de mogelijkheden van de binnenvaart voor uw bedrijf of zoekt u uw weg binnen de binnenvaartsector? Neem eens contact op met Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB), tel.nr. 010-4129151. Voor innovatie en expertise neem dan vrijblijvend contact op met het Expertise- en Innovatiecentrum Binnenvaart (EICB), tel.nr. 010-7989830, e-mail . Ook op deze EICB-site is veel informatie beschikbaar om meer te weten te komen over de binnenvaart en ontwikkelingen. Heeft u vragen naar aanleiding van deze site, neem dan contact op met het EICB. (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.) Dit e-mail adres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien

Link_portalbinvrt
Link_CBRB Link_KonSchut
Link_BLN Link_BVB
Link_PBV Link_INE
Link_Blueroad Link_Flexfleet
Link_OCB Link_eu_Edinna
Link_EICB Link_BTB
Link_Agentschap Link_CCR
Link_WWINN Link_Rivers
Link_eu_Platina Link_eu_naiades
Link_Vaarweg Link_wetgeving
Link_techniek en bemanning
Link_Schuttevaer Link_Scheepvaartkrant
Link_Binnenvaartkrant Link_NT
EICB.png
Ga naar boven