U bevindt zich hier: HomeThema'sDe Donau

De Donau

De Donau is de langste rivier binnen de Europese Unie en na de Wolga de tweede langste van Europa. Hij ontspringt in het Zwarte Woud in Duitsland na de samenvloeiing van de Brigach en de Breg in Donauschingen. Van daar vloeit hij over het algemeen oostwaarts door Centraal- en Oost-Europa en doorkruist steden als Wenen, Bratislava, Boedapest en Belgrado voordat hij, na 2888 km, in Roemenië via de Donaudelta uitmondt in de Zwarte Zee. Tien landen hebben toegang tot de Donau, waarvan er 4 (Kroatië, Bulgarije, Moldavië en Oekraïne) slechts aan één oever liggen. Sinds de ingebruikneming van het 171 km lange Rijn-Main-Donaukanaal in 1992 is het Rijn- en Donaugebied met elkaar verbonden. Daarmee zijn 16 Europese landen met elkaar verbonden. Zo is tussen de Noordzee en de Zwarte Zee een 3500 km lange vaartraject voor de binnenvaart ontstaan.

Gedurende 1070,9 km dient de Donau als staatsgrens. Voor binnenvaartschepen is de Donau voor 2411 bevaarbaar. Om van het Rijngebied naar het Donaugebied te varen, moet er heel wat geschut worden. Op het traject Rotterdam – Wenen moeten schepen maar liefst 65 sluizen passeren. De sluizen liggen voornamelijk op de Main (zijrivier van de Rijn), Rijn-Main-Donaukanaal en op de Donau in Duitsland en Oostenrijk. Na Wenen zijn er nog maar 3 sluizen tot de Donaudelta. Het zijn de sluizen Gabcikovo, Eisernes Tor I (Djerdap I) en Eisernes Tor II (Djerdap II).

Goederenvervoer
In vergelijking met West-Europese begrippen stelt de Donauvaart (nog) niet zo heel veel voor. In 2006 werd over de Donau 80 miljoen ton goederen vervoerd. Het Roemeense aandeel bedraagt 19 m/t (25%) en bestaat voornamelijk uit duwvaart. Oekraïne en Oostenrijk volgen met ca. 10 m/t en zijn daarmee nog een fractie groter dan Duitsland. Gezien de positieve ontwikkelingen zal het in de aankomende jaren toenemen. Ten opzichte van de Rijn, met ruim 200 m/t ton per jaar, ligt het vervoer over de Donau vooralsnog ver achter. In de komende 10 á 15 jaar wordt een verdubbeling verwacht. Dat is 20% van het vervoer over de Rijn. De Rijnschepen brengen slechts 4 m/t op de Donau.

 

Donaulinks
Donaucommissie
Via-Donau

 
Passagiersvervoer
In 2004 hebben de Donaulanden op de Donau zelf in totaal 1.314.900 passagiers vervoerd. De cruiseschepen van niet-Donaulanden zijn niet meegeteld. Nationaal zijn 1.145.300 passagiers vervoerd, waarvan 656.100 rondvaart; 470.200 geregeld vervoer; 19.000 binnen de steden zelf. Internationaal hebben de Donaulanden 169.600 passagiers vervoerd. Kaart: Via-Donau

 

Klik voor grote kaart (Let op! 1,5 Mb)

 

 

Trajecten

Boven-Donau: Kmr 2411 – 1790, Kelheim – Gönyu, trajectlengte van 621 km en kent een verval van maar liefst 250 meter. Hoogste waterstand tussen mei en augustus en laagste waterstand tussen oktober en maart. Stroomsnelheid tussen de 2,6 km/u en 8,4 km/u.

Midden-Donau: Kmr 1790 – 930, Gönyu – Eisernes Tor, trajectlengte 860 km met een verval van 70 meter. Hoogste waterstand april/mei, laagste waterstand tussen augustus tot oktober. Stroomsnelheid tussen de 1,5 km/u tot 10,2 km/u.

Beneden Donau: Kmr 930 – 0, Eiserner Tor – Sulina, trajectlengte 930 km met een verval van 35 meter. Hoogste waterstand april/mei, laagste waterstand tussen augustus tot oktober. Stroomsnelheid tussen 0,5 km/u tot 8 km/u.

 

De Donau vanaf de monding
De Donaudelta is verdeeld over Oekraïne en Roemenië. Via 4 vaarwegen is het mogelijk om op de Donau te komen. Namelijk via de Donau monding zelf (Chilia) in Oekraïne, en in Roemenië via de St-George-arm, Sulina-arm en via het Cernadovakanaal bij Constanţa.

Na de Donau-monding ligt aan de noordkant Oekraïne en aan de zuidkant Roemenië. In de Donaudelta van Oekraïne liggen de 3 grootste Oekraïense zeehavens: Vilkovo, Izmail (kmr.75) en Reni (kmr. 140). Even voorbij Reni gaat Oekraïne over in Moldavië, met maar 700 meter Donau-oever. Er is een olie- en stukgoedhaven in aanbouw. Vervolgens wordt de grens Moldavië / Roemenië gescheiden door het riviertje Prutt.

Daarna stroomt de Donau zo’n 250 km alleen door Roemenië. Dit gedeelte loopt van noord naar zuid. Overigens is Roemenië met zijn 1075 km Donau het grootste land dat aan de Donau grenst. De Roemeense stad Tulcea (kmr.80) ligt in de Donaudelta. Bij Tulcea vloeien alle zeearmen over in de Donau. Vanaf Tulcea lopen 2 rivier-armen naar zee. Het betreft de St. Georges-arm en Sulina-arm, waarvan de St. Georges-arm de mooiste zou zijn. Verder stroomopwaarts ligt Galatie (kmr.155), de grootste Donauhavenstad in Roemenië. Vanaf hier gaat de telling van de rivier officieel over van mijlen naar kilometers. Overigens is in deze haven ook een scheepwerf van Damen gevestigd. Zo’n 20 kilometer stroomopwaarts ligt de Roemeense plaats Braila (kmr.170) en is de laatste diepzeehaven van de Donau. Een zeeschip met een diepgang van 8 meter kan tot hier varen. De eerste brug vanaf zee ligt in Giurgeni (kmr. 238). Vanaf hier vaart men door de Borcea-arm en het Bala-kanaal. Deze vaargeul is een meter dieper dan wanneer men over de Donau zou blijven varen en zou tevens 10 km korter zijn. Na het Bala-kanaal komt men weer op de Donau terecht.

Cernadovakanaal (kmr. 300)
Constanţa is niet zoals vaak wordt gedacht het eind van de Donau. Ruim voor de Donaudelta, kmr. 300 kan men via het Cernadovakanaal (Donauplaatst Cernavoda - zeehaven van Constanţa varen. Het kanaal is 64,4 kilometer lang en 90 meter breed. De waterdiepte bedraagt tussen de 5,50 en 6,50 meter. De doorvaarthoogte van de bruggen bedraagt 16,50 meter. In het kanaal zijn twee sluiscomplexen, bij Cernadova en bij Agigea (net voor Constanţa-Zuid). Beide sluiscomplexen beschikken over 2 sluiskommen met afmetingen van 310 meter bij 25 meter. Het kanaal is bevaarbaar voor alleenvarende schepen tot 5000 ton met de maximale afmetingen L:138,30 meter; B:16,80 meter; D:5,50 meter. Voor duweenheden geldt: L:296 meter; B:22,80 meter; D: 3,80 meter. Langs het Cernadovakanaal liggen diverse havenplaatsen: Cernadova, Medgidia, Poarta Alba, Basarabi en vervolgens Constanţa-Zuid (zeehavengebied). Vanaf Poarta Alba loopt ook een aftakking naar zee bij de plaats Midia. Deze plaats ligt ten noorden van Constanţa. Het kanaal is 27,50 km lang en is 45 meter breed. De diepte bedraagt 5,50 meter.

 

 Vervolg Donau
Bij Silistra (kmr. 380) in Bulgarije (RO) wordt de Donau weer het domein van twee landen, namelijk Roemenië en Bulgarije. Op kmr 430 ligt aan de LO de Roemeense stad Oltenita waarvandaan de hoofdplaats Boekarest goed aan te rijden is. Op kmr. 500 aan de LO ligt de Roemeense plaatst Giuriu. Een paar kilometer stroomopwaarts ligt de Bulgaarse plaats Russe aan de andere zijde van de rivier. In Russe overnachten veel cruiseschepen.

Opvarend ligt het eerste sluiscomplex, Djerdap II/ Eiserner Tor II/Portiale de Fier 2, op kmr. 864 en op kmr. 943, nabij Turnu Severin (kmr.931) het tweede sluiscomplex, Djerdap I/ Eiserner Tor I/Portiale de Fier 1. Deze laatste heeft het grootste verval op de Donau. Het is een trapssluis ter overbrugging van een hoogteverschil van 2 x 15 meter. Een schutting met deze sluis duurt ca. 2 uur. De sluiskommen zijn van beide sluiscomplexen zijn 310 meter lang en 34 meter breed. Boven de laatste sluis zou het mooiste stukje van de Donau in Roemenië zijn. Beide sluizen liggen dus op het grensgebied Roemenië/ Servië en Montenegro. Het volgende sluiscomplex komt pas ca. 900 km verder stroomopwaarts.

Vanaf Orsova (ROE), kmr. 953 tot kmr. 980 moet het wederom bijzonder mooi zijn. Verder stroomopwaarts ligt de grens met Servië, Veliki Gradiste, waar elk schip moet aanleggen om in- of uit te klaren. Op kmr. 1165 ligt de Servische hoofdplaats Belgrado met de zijrivier Sava. Deze rivier is met een lengte van 940 kilometer één van de grootste zijrivieren van de Donau en is voor 590 kilometer bevaarbaar. In 1990 werd nog 15 m/t via de rivier Sava vervoerd. Dat is afgenomen door de diverse oorlogen. Op de Sava varen schepen tot klasse IV en men wil het ophogen naar klasse V. De overheid streeft naar 300 bevaarbare dagen per jaar. Verder stroomopwaarts ligt op kmr.1254 de Servische plaats Novi Sad, waar tijdens de oorlog een brug opgeblazen is en waar de binnenvaart vele jaren last van heeft gehad. Vanaf Novi Sad is het 170 km varen naar Servische grensplaats Bezdan (kmr. 1425).

Vanaf kmr.1295 tot kmr.1433 ligt aan de zuidzijde/rechteroever van de Donau Kroatië en aan de noordzijde/linkeroever Servië en Montenegro. De stad Vukovar op kmr. 1335 is de grootste Kroatische Donaustad.

 

Vanaf kmr.433 tot kmr.1708 stroomt de Donau geheel door Hongarije. Het plaatsje Mohacs (kmr.1447) is de Hongaarse grensplaats. Op 200 kilometer stroomopwaarts ligt op kmr.1647 de Hongaarse hoofdstad Boedapest. Van Boedapest wordt gezegd dat het op één na de mooiste plaats van Europa is en is overigens een geliefde aanlegplek voor cruiseschepen. Vanaf kmr. 1708 tot kmr.1850 wordt de Donau weer een grensgebied van Hongarije en Slowakije. Op kmr.1819 ligt het sluiscomplex Gabcikovo. Dit sluiscomplex ligt in het grensgebied Hongarije/Slowakije. Hiervandaan is het bijna 50 km varen naar Slowaakse hoofdstad Bratislava (kmr.1868).

 

Op kmr.1872 ligt aan de rechteroever (zuidzijde) de grens tussen Slowakije en Oostenrijk. Ongeveer 8 kilometer stroomopwaarts gaat de Donau volledig op in Oostenrijk. Vanaf de grens is het 40 km naar sluis Freudenau (kmr.1921) en komt men vervolgens in Wenen (kmr.1929). Dit is het zwaarste stuk van de Donau, waar geregeld een stroomsnelheid van 10 km/u niet vreemd is. In Oostenrijk liggen 9 sluizen. De belangrijkste havens in Oostenrijk zijn: Wenen (kmr.1929), Krems (kmr. 1998); Enns (kmr.2100) en Linz (kmr.2135). Jaarlijks wordt in de Oostenrijkse havens bijna 10 miljoen ton goederen overgeslagen, waarvan Linz met 5,2 miljoen ton de grootste is. Tussen Nederland en Oostenrijk vervoerd de binnenvaart jaarlijks een paar miljoen ton goederen. Vooral erts van Rotterdam naar Voest-Alpine in Linz. Ook de kolen en andere grondstoffen worden vanaf het westen veelal via de binnenvaart vervoerd. Omgekeerd is er een kleine stroom export van de Oostenrijkse papierindustrie. Meer Oostenrijk zie: "Binnenvaart in Oostenrijk".

 

Van kmr.2202 tot 2230 is de Donau weer een grensrivier tussen Oostenrijk en Duitsland. Vanaf 2230 tot aan de oorsprong op kmr. 2888,77 is de Donau geheel Duits gebied. Bij Passau (kmr.2226) monden de rivieren Inn en Ilz uit in de Donau. Op het Duitse grondgebied zijn nog 6 sluiscomplexen. Bij Kelheim kan men via de 171 kilometerlange Rijn-Main-Donaukanaal naar het Rijngebied varen. Tussen Kelheim en Mainz (Rijn) zijn nog zo’n 50 sluizen te gaan. Regensburg is met een overslag van 3,5 miljoen ton de grootste Duitse Donauhaven. Kelheim volgt met 666.000 ton. De kleinere havens zijn Deggendorf, Passau en Straubing.

 

 

 

Bottleneck Straubing - Vilshofen
Het traject tussen Straubing en Vilshofen (Beieren) vormt de grootste bottleneck in de Europese binnenvaart. Over een afstand van 70 kilometer slingert de rivier zich nog in volledige natuurlijke staat door het Beierse landschap. Zonder sluizen en andere voorzieningen om de Donau op dat traject goed bevaarbaar te maken. De verschillen tussen hoog- en laagwater zijn gemiddeld 2x zo groot dan op de Rijn. Een aanvaardbare aflaaddiepte voor de binnenvaart wordt maar voor een beperkt deel van het jaar gehaald. Verhoudingsgewijs doen zich 5x zoveel aanvaringen voor dan bijvoorbeeld op de Rijn tussen Bingen en St.Goar.

Al sinds de opening van het Rijn-Main-Donaukanaal zijn er plannen om deze laatste bottleneck in de Donau aan te pakken. Het traject moet worden uitgebaggerd en er moeten sluizen komen om de scheepvaart gedurende 240 dagen van het jaar een aflaaddiepte van 2,50 mtr. te garanderen. Maar nog steeds is deze aanpassing onderwerp van verhit politiek debat.
Bij de Duitse politieke partij SPD is veel tegenstand tegen een ingreep in de natuur tussen Straubing en Vilshofen. Terwijl de aanpassing van dit traject hoog op de Europese agenda staat en Brussel subsidie in het vooruitzicht stelt. De SPD vindt dat eerst alle varianten nog eens grondig doorgenomen moeten worden. Er zijn 5 varianten, waarvan variant C het meest voor de hand ligt. Het betreft een stuw en een sluiscomplex bij het plaatje Aicha en het uitbaggeren van de rivier tot een diepte van 2,8 mtr. Daarmee kan gedurende 220 tot 290 dagen per jaar een aflaaddiepte worden gegarandeerd van 2,50 mtr. De Duitse politieke partij CSU ziet in een sluisloze variant geen goede oplossing.
Het aanhoudende politieke gesteggel bevordert een snelle definitieve besluitvorming niet. En als die er uiteindelijk is, moeten nog opnieuw lange procedures worden doorlopen. Helaas zal voorlopig van een ongestoorde Donauvaart tussen Straubing en Vilshofen nog geen sprake zijn.

 

Grote steden langs de Donau

Duitsland: Ulm, Ingolstadt, Regensburg en Passau

Oostenrijk: Linz, Krems en Wenen

Slowakije: Bratislava en Komárno

Hongarije: Komárom, Esztergom, Visegrád, Boedapest en Baja

Kroatië: Vukovar

Servië en Montenegro: Backa Palanka, Novi Sad, Belgrado, Smederevo

Bulgarije: Vidin, Lom, Russe, Silistra

Roemenië: Turnu Severin, Călăraşi, Brăila, Galati, Tulcea en Sulina

Oekraïne: Izmail

 

 Afstandentabel

Van Naar kmr. kmr. afstand
Boven Donau
Kelheim Passau 2414 2226 188
Passau Linz 2226 2135 91
Linz Wenen 2135 1929 206
Wenen Gönyű 1929 1791 138
Midden Donau
Gönyű Budapest 1791 1647 144
Budapest Moldova Veke 1647 1048 599
Moldova Veke Turnu-Severin 1048 931 117
Beneden Donau
Turnu Severin Brăila 931 170 761
Brăila Sulina 170 0 170
Meer afstanden (exel-bestand)

 

 

Sluizen in de Donau

Sluizen

Kmr.

Afmetingen

Aantal sluiskolken

verval

Bad Abbach (Duitsland)

2.397,17

190 x 12

1

-

Regensburg (Duitsland)

2.379,68

190 x 12

1

-

Geisling (Duitsland)

2.354,29

230 x 24

1

-

Straubing (Duitsland)

2.324,13

230 x 24

1

-

Kachlet (Duitsland)

2.230,60

230 x 24

2

-

Jochenstein (Duitsland)

2.203,33

230 x 24

2

-

Aschach (Oostenrijk)

2.162,67

230 x 24

2

16,87

Ottensheim (Oostenrijk)

2.146,82

230 x 24

2

12,83

Abwinden (Oostenrijk)

2.119,54

230 x 24

2

10,91

Wallsee (Oostenrijk)

2.095,06

230 x 24

2

12,81

Persenbeug (Oostenrijk)

2.060,42

230 x 24

2

12,35

Melk (Oostenrijk)

2.038,06

230 x 24

2

11,74

Altenwörth (Oostenrijk)

1.980,11

230 x 24

2

16,61

Greifenstein (Oostenrijk)

1.949,20

230 x 24

2

14,68

Freudenau (Oostenrijk)

1.921,05

275 x 24

2

10,68

Gabcikovo (Hongarije)

1.819,15

280 x 34

2

-

Eisernes Tor I (Roemenië)

942,95

310 x 34

2

-

Eisernes Tor II (Roemenië)

863,70

310 x 34

2

-

Sluizen in het Cernadova-kanaal

Cernadova (Roemenië)

59,30

310 x 25

2

-

Agigea (Roemenië)

1,90

310 x 25

2

-

 

 

Binnenvaartschepen
Het verschil tussen de Donau- en Rijnvloot, resp. 4.334 en 14.809 binnenvaartschepen, is zeer groot. Maar liefst een verschil van ruim 10.000 schepen. Daar komt nog bij dat de Rijn voor zo'n 1100 km bevaarbaar is voor binnenvaartschepen, de Donau 2411 km. In tegenstelling tot de Rijnlanden, vindt in de Donaulanden vooral duw- en sleepvaart plaats. In de Rijnlanden zijn vooral de zelfvarende motor(tank)schepen vertegenwoordigd. In de Rijnlanden vaart een zelfvarend motorschip steeds vaker met een duwbak, de zgn. koppelverbanden. Hoewel Roemenië over de grootste Donauvloot beschikt, kent het land nauwelijks motorvrachtschepen. De vloot is nagenoeg volledig ingericht op duw- en sleepvaart. De tankvaart in de Donaulanden stelt nauwelijks iets voor. Blijkbaar zijn langes de Donau weinig raffinaderijen, chemiebedrijven en tankopslagdepots. foto: www.via-donau.org

 

 

Land

mvs

mts

duw boten

sleep boten

duw/ slb

mps

vracht duw bakken

tank duw bakken

sleep schepen

Totaal per land

Bulgarije

31

1

28

21

7

13

113

<>

78

292

Kroatië

3

2

8

50

1

-

37

<>

83

184

Hongarije

86

6

23

56

1

81

292

<>

68

613

Moldavië

2

-

-

-

6

-

-

<>

11

19

Roemenië

1

4

125

115

36

8

686

<>

421

1.396

Servië en Montenegro

67

5

42

96

-

-

280

<>

188

678

Slowakije

25

2

38

1

7

15

-

<>

204

292

Oekraïne

82

-

21

13

46

10

402

<>

96

670

Oostenrijk

28

4

13

6

-

-

96

<>

43

190

Totaal Donau landen

.

325

24

298

358

104

127

1.906

<>

1.192

4.334

Totaal Rijnlanden

.

6.362

1.444

370

656

785

2.127

2.675

162

228

14.809

 Rijnlanden: Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Luxemburg, Zwitserland.

 

 

River Information Services (RIS)
RIS is een Europees verkeersmanagementsysteem en dient eveneens voor bevraging bij calamiteiten. AIS staat voor Automatic Identification System, waarmee schepen traceerbaar zijn. Inmiddels wordt RIS en AIS in een aantal Donaulanden ingevoerd. Het betreft de landen Oostenrijk, Slowakije, Hongarije, Servië en Kroatië. In Oostenrijk is RIS en AIS (DoRIS genoemd) nagenoeg ingevoerd en varen binnenvaartschepen met een AIS transponder. Hierdoor kan elke sluis via de pc alle schepen in Oostenrijk zien varen. In Hongarije is RIS, onder de naam van HuRis, voor een deel ingevoerd en met AIS transponders wordt volop getest. De berichten aan de schippers worden alleen in het Hongaars gegeven. De overheid onderzoekt of de berichten ook in het Engels en/of Duits weergegeven kunnen worden. Bulgarije kent het RIS/AIS systeem nog niet, terwijl Roemenië met 12 miljoen euro steun van de Europese Unie de zaak al ver op orde heeft. Heel Roemenië is gedekt met AIS transponders. De 4 hoofdverkeerscentrales hebben de hele Roemeense Donau in beeld.

 

 

 

 

Goederenvervoer op de Donau 2006
In vergelijking met West-Europese begrippen stelt de Donauvaart (nog) niet zo heel veel voor. In 2006 werd over de Donau 80 miljoen ton goederen vervoerd. Het Roemeense aandeel bedraagt 19 m/t (25%) en bestaat voornamelijk uit duwvaart. Oekraïne en Oostenrijk volgen met ca. 10 m/t en zijn daarmee nog een fractie groter dan Duitsland. Gezien de positieve ontwikkelingen zal het in de aankomende jaren toenemen. Ten opzichte van de Rijn, met ruim 200 m/t ton per jaar, ligt het vervoer over de Donau vooralsnog ver achter. In de komende 10 á 15 jaar wordt een verdubbeling verwacht. Dat is 20% van het vervoer over de Rijn. De Rijnschepen brengen slechts 4 m/t op de Donau.

 

Overslagcijfers Donaulanden (2004 en in tonnen)

DONAULANDEN

Geladen ‘04

t.o.v. 2003

Gelost ‘04

T.o.v. 2003

Totaal ‘04

t.o.v. 2003

Oekraine

8.782.200

+09,2%

866.600

+00,8%

9.648.800

+08,4%

Moldavië

---

---

21.000

---

21.000

---

Roemenië

5.837.000

+63,5%

13.144.000

+47,9%

18.981.000

+52,4%

Bulgarije

549.500

-31,2%

4.570.200

+07,5%

5.119.700

+01,4%

Servië en Montenegro

2.462.000

+4,3%

5.426.000

+19,7%

7.888.000

+14,4%

Kroatië

114.000

0%

553.000

+84,9%

667.000

+61,5%

Hongarije

2.351.000

+17,7%

2.602.000

+111,0%

4.953.000

+53,3%

Slowakije

2.497.000

+20,4%

424.000

+48,4%

2.921.000

+23,8%

Oostenrijk

1.826.500

-24,6%

6.263.000

+1,9%

8.089.400

-06,3%

Duitsland

---

---

---

---

8.476.000

+12,4%

TOTALEN

24.419.100

+13,9%

33.869.800

+27,8%

66.764.900

+20,3%

 

 

 

Autotransporten op de Donau
De haven van Wenen zou graag meer transport van auto’s op de Donau zien. Nu de productie van auto’s steeds meer naar Oost-Europa verschuift, zou meer naar het water moeten worden gekeken als goedkope en efficiënte manier van transport. Hoewel Renault en Suzuki een deel van hun Oost-Europese productie over de Donau naar het westen verschepen, zijn er nog veel groeikansen.

Het vakblad Automotive News Europe zette op een rijtje waar momenteel allemaal auto’s worden gemaakt en hoe die worden vervoerd naar West-Europa.
Volkswagen heeft een fabriek in Bratislava, de hoofdstad van Slowakije en in het Hongaarse Gyor, waar Audi’s worden gebouwd. VW maakt tot nu toe echter geen gebruik van de Donau.
Suzuki benut de Donau wel. Vanuit de fabriek in het Hongaarse Esztergom gaat tweederde van de productie voor Duitsland over de Donau naar het westen. De overige productie gaat over de weg. Over water gaan jaarlijks circa 11.000 exemplaren van de modellen Swift, SX4 en Ignis. De auto’s worden geladen in Csepel bij Boedapest en gaan naar Kelheim. Harms Automobiltransporte uit Bremen coördineert dit vervoer van 260 auto’s per week. ‘De treinen hebben te weinig capaciteit en schepen zijn veel goedkoper dan vrachtwagens’, zegt een woordvoerder van Suzuki. Suzuki is overigens van plan de productie in Hongarije tot 2009 op te voeren van 200.000 nu naar 300.000 auto’s per jaar. Momenteel wordt bekeken hoe de groeiende productie in de toekomst vervoerd gaat worden.
Renault gebruikt de Donau voor het transport van Logans vanaf het Roemeense Dacia naar Duitsland en Zwitserland. De Logans gaan eerst over de weg van Vidin naar Dacia en worden dan verscheept tot Passau. Renault vervoert ongeveer 8000 Logans per jaar over de rivier.
De komende jaren wordt veel vraag naar auto’s in Oost-Europa verwacht. Dat zou de inzet van autoschepen op de Donau efficiënter kunnen maken, omdat dan ook andere merken van west naar oost kunnen worden gevaren.
De haven van Wenen kreeg in 2005 76.000 auto’s te verwerken, maar kan veel meer aan. De haven beschikt over opslagcapaciteit voor 10.000 auto’s. Bron: Weekblad Schuttevaer, 29 januari 2006

 

 

Passagiersvervoer op de Donau 2004
De Donaulanden (m.u.v. Duitsland en Oostenrijk) beschikken over 127 passagiersschepen waarmee in 2004 totaal 1.314.900 passagiers over de Donau werden vervoerd. De cruiseschepen van niet-Donaulanden zijn niet meegeteld. Nationaal zijn 1.145.300 passagiers, waarvan 656.100 rondvaart; 470.200 geregeld vervoer; 19.000 binnen de steden zelf. Internationaal hebben de Donaulanden 169.600 passagiers vervoerd.

 

Passagiersschepen 2004

Donaulanden

Aantal

Oekraine

10

Moldavië

--

Roemenië

8

Bulgarije

13

Servië en Montenegro

--

Kroatië

--

Hongarije

81

Slowakije

15

Totaal

127

 

 

Rederijen
Op de Donau zijn o.a. de volgende grote ondernemingen actief:

  • MSG staat voor Main Schifffahrts Genossenschaft en is gevestigd in het Zuid-Duitse Würzburg. (goederenvervoer Rijn- en Donaugebied)
  • DDSG, goederenvervoer, met 160 vrachtschepen;
  • DDGS, passagiersvervoer:
  • BRP (Bugarien River Shipping) in Russe (1934) te Bulgarije met 153 schepen (over het algemeen alleen goederenvervoer);
  • SPaP in Bratislava te Slowakije met 217 schepen (alleen goederenvervoer);
  • SPaP LOD in Bratislava te Slowakije met 8 schepen (alleen personenvervoer).
  • Ukrainische Donaureederei AG (1994) in Ismail te Oekraine met 564 schepen (zowel goederen- als passagiersvervoer);
  • ASK Ukrretchflot (1992) in Kiev te Oekraine met 105 schepen (alleen goederenvervoer);
  • GP Seehandelshafen Ismail (1944) in Ismail te Oekraine met 12 schepen (alleen goederenvervoer);
  • Imperial-De Grave, Nederland
    Imperial-De Grave in Zwijndrecht heeft als tussenpersoon het grootste ladingspakket tussen Rotterdam en bestemmingen aan de Donau. Het gaat jaarlijks om zo’n 800.000 ton. Dit is ongeveer een kwart van het volume dat jaarlijks dit traject aflegt. Het Donau-werk is een groeiende markt voor Imperial-De Grave. Twee jaar gelden voeren voor het bedrijf 30 schepen vast naar de Donau, nu zijn het er bijna 50. Het zijn voornamelijk Nederlandse en Belgische schepen. Negen van de tien schepen laden in Rotterdam en andere zeehavens uit zeeschepen. Veevoeders, sojapellets uit Brazillië of Argentinië voor Hongarije en brouwgerst voor een brouwerij in Novi-Sad. Ook gaan constructiedelen naar Servië en Roemenië. De handel met landen verder stroomafwaarts van de Donau begint routine te worden met de daarbij behorende betalingsproblemen. Naar de Donau gaan ook de uit Zuid- en Midden Amerika afkomstige bulkgoederen als soja, het minerale magnisïet of kaoline voor de porselein-industrie. Lang niet iedereen heeft er trek in om voorbij Mohacs te varen. Mohacs is de laatste haven aan de Donau op Hongaars grondgebied en markeert de grens van de EU voor de schippers. Voorbij Mohacs begint de rimboe. Dankzij de uitstekende oogst in 2005 in de Donaulanden is het aanbod van retourlading - zware granen als maïs en tarwe- veel groter dan in de voorgaande jaren. Vooral uit Hongarije, Slowakije en Slovenië. Als het mee zit duurt een reis naar Roemenië en terug zo’n 45 dagen. (samenvatting uit “ Ouderwets bevrachten naar de Beneden-Donau” , De Binnenvaartkrant, 25 oktober 2005.)

 

 

 

 

 

 Bronnen: NT 21 febr'07; Via Donau; Donaucommissie Jaarverslag 2006; Kpt. Otto Steindl, Schiffahrt und Technik, nr. 8 2006; " De Donau vanaf een passagiersschip", Pierre Verberght, Scheepvaartkrant 6 sept’06; Statistik Austria, 28 okt'05

 

 

Link_portalbinvrt
Link_CBRB Link_KonSchut
Link_BLN Link_BVB
Link_PBV Link_INE
Link_Blueroad Link_Flexfleet
Link_OCB Link_eu_Edinna
Link_EICB Link_BTB
Link_Agentschap Link_CCR
Link_WWINN Link_Rivers
Link_eu_Platina Link_eu_naiades
Link_Vaarweg Link_wetgeving
Link_techniek en bemanning
Link_Schuttevaer Link_Scheepvaartkrant
Link_Binnenvaartkrant Link_NT
EICB.png
Ga naar boven