U bevindt zich hier: HomeThema's

THEMA

 

Hoewel de binnenvaartwereld niet erg groot is, leent het zich bij uitstek voor een thematische benadering. Want los van de actuele onderwerpen is er genoeg stof om te publiceren. Diverse thema's vindt u op deze site terug, zoals gezinsbedrijven, binnenvaart op de Donau en de Rijn en in China, Rusland en de Verenigde Staten. In de loop van tijd zullen steeds meer thema's aan de site toegevoegd worden.
Ga met de muiswijzer naar "THEMA's" in de bovenstaande menubalk of maak gebruik van de links hieronder.

 

 

 

Thema's

 

 

 

 

 

Meer weten?
De binnenvaartsector staat open voor onderzoek en innovatie. Het maakt niet uit of het nu gaat om marktonderzoek of innovatieve aanpassingen aan installaties, schepen of nieuwe vervoersconcepten. Meer weten over de mogelijkheden van de binnenvaart voor uw bedrijf of zoekt u uw weg binnen de binnenvaartsector? Neem eens contact op met Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB), tel.nr. 010-4129151. Voor innovatie en expertise neem dan vrijblijvend contact op met het Expertise- en Innovatiecentrum Binnenvaart (EICB), tel.nr. 010-7989830, e-mail . Ook op deze EICB-site is veel informatie beschikbaar om meer te weten te komen over de binnenvaart en ontwikkelingen. Heeft u vragen naar aanleiding van deze site, neem dan contact op met het EICB. (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.) Dit e-mail adres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien

De Rijn

De rivier de Rijn ontspringt op 1602 meter hoogte in Graubünden, in de Zwitserse Alpen. Met een lengte van 1324 km één van de langste rivieren in Europa. Andere benamingen voor de Rijn zijn: Rhein (Duits), Rhin (Frans), Rhine (Engels), Rhenus (Latijns). De rivier stroomt door Zwitserland, Liechtenstein (grensrivier), Oostenrijk (grensrivier), Duitsland, Frankrijk (grensrivier) en Nederland. Ruim 800 km lang stroomt de Rijn door Duitsland. Plaatsen en bijzonderheden langs of in de Rijn worden aangegeven met de kilometerraai aangevuld met LO (linkeroever) en RO (rechteroever), gerekend met de rug naar de oorsprong (het gezicht dus richting monding).

 

 Overzicht

Afb: www.Rheinreise.deVan Zwitserland tot Nederland is de Rijn in diverse trajecten verdeeld. Zo heet de rivier tot aan de Bodensee (Bodemmeer) de “Alpenrijn”. Na de Bodensee vervolgt de rivier vanaf Konstanz en heet tot aan Basel “Hoogrijn” (Hoghrhein). Vervolgens vanaf Basel tot Bingen “Bovenrijn” (Oberrhein) en vanaf Bingen tot aan Bad Godesberg (Bonn) “Middenrijn” (Mittelrhein). Naast grootschalig goederenvervoer is dit gedeelte eveneens een toeristische trekpleister. De rivier stroomt namelijk op dit traject door het heuvelachtige Hunsrück- en Eifelgebied aan de linkeroever en het Taunus- en Westerwaldgebied aan de rechteroever, met veel pittoreske plaatsjes. Vanaf Bad Godesberg is het langzaam aan gedaan met het heuvelachtige landschap. Tot aan de Duits-Nederlandse grens heet de rivier “Nederrijn” (Niederrhein), waar vooral industrie een belangrijke plaats inneemt.

Hoe krom het ook mag klinken, maar Nederland heeft zijn eigen “Boven-Rijn” en “Neder-Rijn”. Zo heet de rivier vanaf Spijkse Veer tot aan de splitsing Waal/Pannerdensche Kop, inclusief het Bijlandsch Kanaal, de “Boven-Rijn”. Dit traject is een kleine 10 km lange grensrivier. De rechteroever is Nederland en linkeroever Duitsland.
Vanaf de splitsing Pannerdensche Kop, splits de Rijn zich op. Ca. 2/3 van het water gaat via de Waal, Boven-, Beneden- en Nieuwe Merwede richting zee. Dit is tevens het drukst bevaren gedeelte in Nederland. De overige 1/3 deel wordt via het Pannerdensch Kanaal afgevoerd. Na zo’n 8,5 km wordt het waterafvoer bij de IJsselkop wederom gesplitst. De 1e vertakking (2/3) stroomt het water via de Neder-Rijn (is tot Wijk bij Duurstede) en Lek richting Rotterdam naar zee. De 2e vertakking (1/3) stroomt via de Geldersche IJssel, via het IJsselmeer, richting de Waddenzee.

 

 Waterstanden

De waterstanden op de Rijn zijn zeer grillig en kan meters verschillen. Zo staat het hoogterecord in Lobith op 16,87 m in 1926 (2e op 16,64 m in 1995) en het laagterecord op 6,90 in 2003. Een verschil van maar liefst 10 meter. Hieronder een voorbeeld van de waterstanden in Lobith t.o.v. NAP. Betreft een overzicht gedurende de tijdsperiode 1900 tot en met 2005. Groen staat voor hoogwater, blauw voor laagwater en rood voor gemiddelde waterstand.
Het lijkt alsof de gemiddelde - en lage waterstand steeds minder wordt, echter wat niet doorberekend is, is het uitslijten van de bodem bij Lobith. Volgens Rijkswaterstaat zou de bodem ca. 2 cm per jaar t.o.v. NAP uitslijten. Dit betekent dat er bij een bepaald waterpeil in het verleden minder water door de rivier stroomde dan nu het geval is. Ook klimaatverandering heeft gevolgen voor de waterstand. Onderzoeken geven bijvoorbeeld aan dat in de toekomst vaker zeer lage waterstanden zullen voor komen.

Laag water
Lage Rijnafvoeren zijn vrij normaal tegen het einde van de zomer en in het najaar. Droge en warme zomers hebben tot gevolg dat de watervoorraad in het stroomgebied dan gering is, terwijl het aanbod van smeltwater uit de Alpen ook afneemt. Soms komen lage rivierafvoeren ook voor gedurende droge en koude perioden in de winter. Gedurende zo’n periode wordt de toevoer van water naar de Rijn letterlijk en figuurlijk bevroren.

De waterstand van de Rijn bij Tolkamer bereikte eind september 2003 een laagterecord van 6,90 m boven NAP. Maar dat wil niet zeggen dat het ook de minst beschikbare waterdiepte voor schepen was. Wie een goed beeld wil hebben van de gevolgen van de droogte op de hoeveelheid water in de Rijn, moet naast de waterstand ook de zogeheten waterafvoer erbij pakken. Het jaargemiddelde van de Boven-Rijnafvoer te Lobith is 2200 m3/s en de gemiddelde zomerafvoer (mei–oktober) is 2000 m3/s. De laagste Rijnafvoer bij Lobith werd gemeten op 4 november 1947, bij een waterstand van 7,54 m. Toen stroomde er 620 kubieke meter water per seconde door de rivier. Het waterpeil was echter hoger dan het record in 2003 (6,90m), omdat de rivierbodem destijds ongeveer een meter hoger lag. Momenteel voert de Rijn bij een waterstand van ongeveer 6,90 meter boven NAP nog ongeveer 800 kubieke meter water per seconde af. Aanzienlijk meer water dus dan in 1947.

Vaardiepte
Een waterstand van bijvoorbeeld 7,00 meter zou suggereren dat de problemen voor de schippers wel meevallen, maar het tegendeel is waar. Voor de scheepvaart is vooral de minst gepeilde diepte van belang. Dat is de hoeveelheid water die in de vaargeul staat. Om dit te kunnen berekenen zijn waterstand-, Overeengekomen Laagste Rivierstand (OLR) en bodemligging van belang.

Pegel
Langs de gehele Rijn (Konstanz tot de Noordzee) zijn 31 zogenaamde Pegels geplaatst. Deze geven de aktuele waterstand aan (dus niet de vaardiepte). De Pegels staan in: Konstanz, Rheinfelden, Iffezheim, Maxau, Speyer, Mannheim, Worms, Mainz, Oestrich, Bingen, Kaub, Koblenz, Andernach, Oberwinter, Bonn, Köln, Düsseldorf, Duisburg-Ruhrort, Wesel, Rees, Emmerich am Rhein, Lobith, Pannerdense Kop, IJsselkop, Nijmegen Hafen, Tiel, Zaltbommel, Vuren, Krimpen, Dordrecht en Rotterdam.
Voor de scheepvaart zijn de Pegel van Duisburg-Ruhrort en Kaub de belangrijkste. Duisburg is van belang voor het traject tot Koblenz en Kaub voor de Bovenrijn.

Meer over vaardiepte, OLRhistorische waterstanden Lobith en gevolgen klimaatverandering

 

 Traject Alpen – Rheinfelden

In de Alpen begint de Rijn met twee bergstromen: de Vorderrhein en de Hinterrhein. Vanaf Reichenau (CH) komen beide stromen samen. Vanaf Reichenau is de Rijn 1324 km lang. Tussen Reichenau en de Bodensee is de rivier eerst een grensrivier tussen Liechtenstein/Zwitserland (traject Warteu-Büchel) en vervolgens tussen Oostenrijk/Zwitserland (traject Büchel-Lustenau). Vanaf Lustenau stroomt de rivier alleen door Oostenrijk, waar het bij het plaatsje Fussbach uitmondt in de Bodensee. Op de Bodensee, een aantal kilometers vanaf de monding, ligt het drielandenpunt Oostenrijk/Duitsland/Zwitserland. Daarna is de Bodensee een grensmeer is tussen Duitsland en Zwitserland. Vanaf Konstanz gaat de Rijn verder als rivier. Hier begint ook de kilometertelling tot Hoek van Holland, de monding van de Noordzee. Hoewel de rivier eerst nog door het kleinere Kellersee stroomt en vanaf Stein am Rhein echt een rivier blijft tot aan de Noordzee. Tussen Konstanz en Basel is de rivier, op een paar trajecten na, een grensrivier tussen Zwitserland en Duitsland. De tussenliggende trajecten bij o.a. Stein am Rhein, Schaffhausen (beroemde waterval), Eglisau en Basel liggen op Zwitsers grondgebied. Ongeveer halverwege het traject Konstanz-Basel bij Felsenau (Waldshut) mondt de eerste grote zijrivier, de Aare, uit in de Rijn.
Vanaf Rheinfelden (kmr.150), bovenstrooms van Basel (kmr.167), is de Rijn bevaarbaar voor het beroepsgoederenvervoer. Vanaf Rotterdam is dit de verst bereikbare plek met een vrachtschip. Overigens is bovenstrooms van Rheinfelden, bij o.a. Schaffhausen en op de Boden- en Kellersee, wel sprake drukke passagiersvaart (rondvaart en veerdiensten) en op de meren veel watersport. foto: www.konstanz.de

 

Traject Rheinfelden tot de Nederlandse grens
Naast grootschalig goederenvervoer vindt op de Rijn veel passagiersvervoer plaats. Zowel met rondvaartenboten als met cruiseschepen. Vanaf Rheinfelden tot de Noordzee is de Rijn voor de grote vracht- en cruiseschepen bevaarbaar. Het traject is 885 kilometer lang.

 

Sluizen op de Boven-Rijn
Om vanaf Basel in Rotterdam te komen moet de scheepvaart op de Boven-Rijn, over een traject van bijna 170 km, 10 sluizen passeren. Vanaf Iffezheim (kmr.334) tot Rotterdam (kmr.1000) heeft de scheepvaart verder geen hinder meer van sluizen. De sluizen hebben met een verval tot zo’n 13 meter. Het traject is tevens het gekanaliseerde gedeelte van de Rijn. De sluizen zijn van boven naar beneden: Kembs (kmr.179); Ottmarsheim (kmr.194); Fessenheim (kmr.211); Vogelgrün (kmr.225); Marckolsheim (kmr.240); Rhinau (kmr.256); Gerstheim (kmr.272); Strassbourg/Neuhof (kmr.288); Gambsheim (kmr.309); Iffzheim (kmr.334). Vervolgens nog een kleine 666 km naar Rotterdam. foto: www.wsv.de

 

Zijrivieren en kanalen traject Rheinfelden - Emmerich

Rhein-Rhone-kanaal: Bij Basel is een aansluiting op het Rhein-Rhone-kanaal, een verbindingskanaal tussen het Rijn en Rhonegebied.

Rhein-Marne-kanaal: Bij Straatsburg is een aansluiting op het Rhein-Rhone-kanaal en Rhein-Marne-kanaal.

Neckar: In Mannheim mondt zijrivier Neckar uit in de Rijn. De Neckar is geschikt voor grote binnenvaartschepen. Bereikbare plaatsen zijn o.a. Heidelberg, Heilbronn en Stuttgart.

Main: Tegenover Mainz mondt de zijrivier Main uit in de Rijn. De Main is geschikt voor grote binnenvaartschepen. Bereik- bare plaatsen zijn o.a Frankfurt, Afschaffenburg, Würzburg en Nürnberg. De Main is samen met het Main-Donaukanaal het verbindingstraject tussen het Rijn en Donaugebied. Zo is een scheepvaartroute ontstaan tussen de Noordzee (Rotterdam) en de Zwarte Zee (o.a. zeehaven Konstantza in Roemenië).

Nahe: Bij Bingen mondt het zijriviertje Nahe uit in de Rijn.

Lahn: Tussen Ober- en Niederlahnstein mondt de zijrivier Lahn uit in de Rijn.

Moezel/Saar: Bij Koblenz mondt de Moezel uit in de Rijn en is geschikt voor de grote binnenvaartschepen. Bereikbare plaatsen zijn o.a Cochem, Bernkastel, Trier en Mettert in Luxemburg. Bovenstrooms Trier mondt de rivier Saar uit in de Moezel, waarmee zowel de Moezel als Saar gezamenlijk uitmonden in de Rijn.

Ahr: Vlak bij het plaatsje Kripp (nabij Remagen) mondt het zijriviertje Ahr uit in de Rijn.

Sieg: Tegenover Bonn, bij Mondorf mondt het zijriviertje Sieg uit in de Rijn.

Wupper: Bij Leverkussen mondt het riviertje Wupper uit in de Rijn.

Ruhr/ Rijn-Hernekanaal: In Duisburg stroomt de zijrivier Ruhr in de Rijn. In Duisburg is ook de toegang tot het Rijn-Hernekanaal. Dit kanaal verbindt Noord-Duitsland, Polen en Tsjechië met het Rijngebied.

Lippe/ Wesel-Dattelnkanaal: Bij Wesel stroomt de zijrivier Lippe in de Rijn. Tevens is in Wesel ook de toegang tot het Wesel-Dattelnkanaal. Ook dit kanaal verbindt Noord-Duitsland, Polen en Tsjechië met het Rijngebied.

 

 

Binnenvaartschepen op de Rijn

Op de Rijn komen nagenoeg alle binnenvaartnationaliteiten voor. Zowel schepen uit het Rijngebied als Donaugebied en Polen en Tsjechië. De Nederlandse binnenvaartschepen vormen veruit de meerderheid. Tegen de 50% lading wordt door Nederlanders vervoerd. Op zich is dat niet zo vreemd. De meeste lading komt uit of gaat naar de Nederlandse zeehavens. Daarnaast heeft Nederland de meeste binnenvaartschepen. Op de tweede plaats en grote achterstand staat Duitsland. Sinds de opening van het Main-Donaukanaal in 1992 en de vrede in Midden-Europa, varen steeds meer binnenvaartschepen uit de Donaulanden in het Rijngebied. Meestal is de bestemming Rotterdam, waar ze lading halen en/of brengen. Vooral op de Benedenrijn zijn de Poolse en later de Tsjechische schepen een bekend gezicht. Deze schepen varen vooral via de Noord-Duitse kanalen op Nederland of België. Doorgaans komen zij bij Wesel en Duisburg op de Benedenrijn uit. Maar via Delfzijl is ook nog een mogelijkheid.

 

Soort schepen
Op de Rijn varen diverse type schepen. Zo zijn de schepen die alleen op de Rijn varen niet zo snel gebonden aan de hoogte van zeer lage bruggen, zoals op de Duitse kanalen. Het tankschip en het Tsjechisch schip hieronder zijn typische kanaalschepen. Door de bouw en de mogelijkheid om de stuurhut in het dek te kunnen laten zakken, maakt dat zij weinig problemen hebben met de lage doorvaarthoogte op de Duitse kanalen. Leeg moeten ze doorgaans wel ballast zetten. De drogeladingschepen (bulk) in het midden zijn multifunctionele schepen. Ook zij kunnen de stuurhut flink laten zakken, maar de zogenaamde kruiplijn is weer net iets meer dan de typische kanaalschepen. Voor de zijrivieren van de Rijn zijn ze weer zeer geschikt. Op de zijrivier als Neckar en Moezel zijn de bruggen doorgaans lager dan op de Rijn. Het containerschip (Dortsman, 135m) en het autoschip (Terra, 110m) zijn echte typische Rijnschepen, veel volume en laadvermogen en een grote kruiplijnhoogte. Aardig wat vrachtschepen varen stroomopwaarts met een duwbak voor het motorschip of in de daalvaart naast het motorschip. Dit zijn zogenaamde koppelverbanden. De laatste jaren zijn ook motorvrachtschepen in de vaart gebracht die maar liefst met drie bakken mogen varen. Meestal beperkt het zich tot de vaart Rotterdam - Duisburg.

 

Duwvaart

Eveneens varen op de Rijn aparte duwboten met duwbakken. Je komt ze in diverse samenstellingen tegen. Namelijk een duwboot met 1, 2, 4 of zes duwbakken. Op de Rijn is het merendeel 4-baksvaart en bij genoeg waterstand met regelmaat een 6-baksduwstel. Een duwstel met 4 bakken is ong. 193 m lang en 22,80m breed en neemt dan 9600 ton lading mee. Met nog twee bakken erbij kom je op een lengte van 269,50 en een laadvermogen van 14.400 ton. Is een duwstel met 6 duwbakken in de daalvaart dan worden ze niet twee aan twee voor elkaar gekoppeld maar dan is het drie aan drie. Het samenstel wordt dan maar liefst 34,20 m breed. Vier- en zesbaks duwvaart komt met name voor op het traject Rotterdam - Duisburg (Rijn) waarmee hoofdzakelijk kolen en erts wordt vervoerd. De besproken schepen zijn nog maar een fractie van wat er op de Rijn vaart. Ook kleinere-, oudere- en andersoortige schepen varen op de Rijn. Een kijkje op bijvoorbeeld de site Schiffahrts-Galerie geeft al snel een beeld van wat je in het Duitse Rijngebied (incl. kanalen en zijrivieren) aan schepen hebt varen.

 

 

Binnenvaartschepen in aantallen

Land

mvs

mts

duw boten

sleep boten

duw/ slb

mps

vracht duw bakken

tank duw bakken

sleep schepen

Totaal per land

België
1.099
200
-
-
112
153
200
6
7
1.777
Duitsland
937
369
-
146
296
1.000
915
47
88
3.798
Frankrijk
1.126
70
196
3
-
-
611
64
-
2.070
Luxemburg
26
27
11
9
-
6
2
2
-
83
Nederland
3.156
733
156
497
377
929
947
43
132
6.970
Zwitserland
18
45
7
1
-
39
-
-
1
111

Totaal Rijnlanden

.

6.362

1.444

370

656

785

2.127

2.675

162

228

14.809

Totaal Polen

105

-

236

9

-

76

384

162

492

1.464

Totaal Tsjechië

76

<

20

85

-

67

-

-

176

424

Totaal Miden-Europa

.

325

24

298

358

104

127

1.906

<>

1.192

4.334

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Goederenvervoer
foto:Op het traject Rheinfelden - Emmerich wordt jaarlijks ruim 200 miljoen ton (m/t) goederen vervoerd. Verreweg de meeste lading passeert de Duits/Nederlandse grens bij Emmerich/Tolkamer. Immers Rotterdam, Antwerpen en Amsterdam zijn voor Duitsland zeer belangrijke zeehavens. Voor 20% bestaat de lading uit bouwstoffen zoals stenen en zand; 16% betreft aardolie, mineralen en gas; bijna 15% ertsen en metaalafval en nog eens 15% betreft het vaste brandstoffen. Ruim 8% bestaat de lading uit chemische producten.

Van de 200 m/t lading wordt ca. 160 m/t met gemotoriseerde schepen vervoerd en 40 m/t met duwbakken. Van de 160 m/t lading dat met gemotoriseerde schepen vervoerd wordt, is grofweg ¾ met drogeladingschepen en ¼ met tankschepen. Met de duwbakken vaart men vooral op Duisburg met kolen en erts. Op 15 a 20 m/t na is de lading bestemd voor of afkomstig van Duitsland. De 15 a 20 m/t betreft transitoverkeer. Dat wil zeggen dat de lading tussen andere landen wordt vervoerd en daarbij Duitsland passeert. Bijvoorbeeld van Nederland naar Frankrijk of Zwitserland via de Duitse Rijn.

 

Over geheel Duitsland wordt ruim 240 m/t middels binnenvaartschepen vervoerd. Daarvan is ruim 160 m/t grensoverschrijdend vervoer, 57 m/t binnenlands vervoer en 23 m/t transito verkeer. Van de 240 m/t wordt ruim 180 m/t langs de Rijn geladen of gelost. Betreft 2/3 import en 1/3 export. Al met al is goed te zien dat maar een zeer klein deel van de vervoerde lading in Duitsland niet op de Rijn komt. Van de 240 m/t hebben de Nederlandse binnenvaartschepen een aandeel van 130 m/t. Dit zegt overigens wel iets over de impact van de Nederlandse binnenvaart. De Duitsers komen met 82 m/t op de 2e plaats en de Belgen met 17 m/t op de 3e plaats. De drie opvolgenden zijn Zwitserland (3,3 m/t), Polen (2,8 m/t) en Tsjechië (1,4 m/t). Nog kleinschaliger zijn Luxemburg, Frankrijk, Hongarije en Roemenië.

 

Belangrijke steden met binnenhavens
foto:Belangrijkste steden met binnenhavens, zijn o.a.: Rheinfelden (LO- kmr.150), Birsfelden (LO-kmr.162),
Basel (LO/RO-kmr.167), Straßburg (LO-kmr.290), Kehl (RO-kmr.295), Karlsruhe (RO-kmr.359),
Wörth am Rhein (LO-kmr.366), Germersheim (LO-kmr.385), Speyer (LO-kmr.400), Ludwigshafen (LO-kmr.425),
Mannheim (RO-kmr.425), Worms (LO-kmr.444), Gernsheim (RO-kmr.462), Mainz (LO-kmr.500),
Ober- en Niederlahnstein (RO-kmr.858), Koblenz (LO-kmr.592), Bendorf (RO-kmr.600), Andernach (LO-kmr.613),
Bonn (LO-kmr.655), Godorf / Wesseling (LO-kmr.671), Köln (LO/RO-kmr.688), Leverkusen (RO-kmr.700),
Dormagen (LO-kmr.710), Neuss (LO-kmr.740), Düsseldorf (RO-kmr.744), Krefeld/Uerdingen (LO-kmr.764),
Duisburg- Ruhrort (RO-kmr.776), Walsum (RO-kmr.791), Orsoy (LO-kmr.793), Wesel (RO-kmr.813) en
Emmerich (RO-kmr.852).

 

 

 Overslag in de Rijnhavens
Zoals gezegd wordt de meeste lading in de Duitse Rijnhavens overgeslagen. De grootste Rijnhavens zijn Duisburg (Europees grootste binnenhaven) goed voor ruim 51 m/t per jaar, Keulen met ruim 15 m/t en Mannheim/Ludwigshafen eveneens gezamenlijk goed voor ruim 15 m/t. Een overzicht:

 

Overslag Duitse Rijnhavens 2006 in mln ton
Duisburg 51,3 Kehl 3,2 Düsseldorf 2,5
Köln 15,6 Krefeld/Uerdingen 3,1 Orsoy 2,4
Mannheim 7,9 Hamm 3,0 Leverkusen 2,3
Ludwigshafen 7,6 Wesseling 2,9 Emmerich 1,2
Karlsruhe 7,1 Andernach 2,9 . .
Neuss 6,6 Mainz 2,5 . .

 

 

Containervervoer

foto:Op de Rijn kwam eind jaren ‘70 het containervervoer met binnenvaartschepen in opmars. In 1980 werd ca. 60.000 TEU vervoerd en in 1990 was dat al ca. 1 mln TEU. Momenteel wordt over heel Duitsland jaarlijks 2 mln teu vervoerd met binnenvaartschepen. Nederlandse schepen nemen hiervan 1,4 mln teu voor rekening. Duitsland komt op 322.0000 teu. Van de 2 mln teu is 1,6 mln teu im- en export, 234.000 transito en 182.000 binnenlands vervoer. Van de 2 mln teu gaat 1,4 mln teu over de Rijn. Dat betekent 2.900 teu per dag over de Rijn. Het overgrote deel van de containertransporten wordt verricht door Nederlandse schepen. Langs de Rijn zijn dan ook veel inland containerterminals in bedrijf (bijna 30), die door grote containerbinnenvaart-schepen worden bezocht. Veel van deze schepen hebben een lengte van 110 meter met uitschieters tot 135 meter. Ook maakt de binnenvaart gebruik van koppelverbanden. Dit zijn motorschepen met een duwbak ervoor of ernaast, zodat een fiks aantal containers meegenomen kunnen worden. Naast de kolen en ertsvaart (naar Duisburg) kent ook de containervaart lijndiensten, waarbij strakke schema’s worden aangehouden. Dit heeft alles te maken met een goede afwikkeling in de havens en service voor de klant. Immers zitten de containerschepen elkaar niet in de weg, de terminals kunnen een goed planning onderhouden en de klant weet waar hij aan toe is.

 

Ro/ro

foto:Over de Rijn wordt met speciaal uitgeruste schepen personenauto’s, bestelbusjes, opleggers en ander zwaar rollend materieel, zoals opleggers, tractoren en legermateriaal, vervoerd. Duisburg, Düsseldorf, Köln-Niehl, Mannheim en Wörth am Rhein zijn de belangrijkste ro/ro overslagplaatsen dit soort transporten. Ro/Ro transporten over de Rijn worden vooral verzorgd door: Het Zwijndrechtse bedrijf Interrijn Ro-Ro beschikt over speciale autoschepen. Dit zijn de Terra, Barco, Ingona, Kiruna, Titan en Forens. Een andere autotransporteur over de binnenwateren is Cobelfret Waterways, die voor de autotransporten tussen Duisburg en Vlissingen/Zeebrugge eigen schepen heeft. Dit zijn de Waterways 1, 2 en 3. Het Zwijndrechtse bedrijf Rhine Ro-Ro Service speciaal toegerust op het vervoer van zwaar rollend materieel met de speciaal uitgeruste schepen Vera en Dynamica en duwbakken roro 1 en roro 2. Voor meer informatie over het ro/ro vervoer kunt u op deze site terecht op pagina Roll on Roll off.

 

 

TOERISME

De Romantische Rijn
Los van het feit dat de Rijn vooral van groot economisch belang is, is er ook volop natuur en toerisme. Het meest toeristisch is het traject tussen Rüdesheim/Bingen en Düsseldorf, waarvan het gedeelte tussen Bingen/Rüdesheim en Köningswinter/Bad Honnef het meest romantische gevoelens opwekt. Op zich niet zo vreemd want op dit traject stroomt de Rijn tussen de heuvels door van het Hunsrück- en Eifelgebied aan de linkeroever en het Taunus- en Westerwaldgebied aan de rechteroever. Langs de Rijn liggen veel pittoreske plaatsjes als Bingen, Bacharach, Kaub, St. Goar, Boppard, Andernach, Bad Breisig, Linz en Köningswinter. Het traject van Rüdesheim tot en met Koblenz is zelfs tot het UNESCO wereldcultuurgoed . Naast toerisme staat het gebied ook bekend om de Rijnwijnen. Let wel: ook het traject tussen Mainz en Bingen staat hierom bekend.

 

VAN RÜDESHEIM TOT KOBLENZ

Tussen Rüdesheim en Boppard zijn veel interessante stadjes. De opsomming die we geven is stroomopwaarts, zowel de linker- als rechteroever. Bruggen zijn er nagenoeg niet om de ene Rijnoever met de ander te verbinden, dikwijls zal je wel een (betalende) overzetboot vinden.

Rüdesheim (RO – kmr.526)
Deze stad ligt aan de ingang van de 'Romantische Rijn'. Met zijn 10.000 inwoners is het een zeer groot en voornaam toeristisch centrum geworden. Rüdesheim is de uitgaansbuurt bij uitstek. Zijn bekendste straat is de 'Drosselgasse', een zeer smalle straat vol met wijngelegenheden. Het 'Niederwald Denkmal' is naast de Drosselgasse de bekendste attractie van deze stad. Het is een monument geplaatst bovenop een top, aan de voet van Rüdesheim. Je hebt daar vandaan een mooi uitzicht op Bingen en de prachtige Rijnvallei.
De bronzen Germania is 10 meter hoog (37.6 meter met sokkel). Jaarlijks komen er hier 2.5 miljoen bezoekers. Dame Germania werd gemaakt uit werkloze Pruisische kanonnen en zag in 1883 het levenslicht. Ze symboliseert de Duitse eenmaking van 1871. Zie ook: www.ruedesheim.de

 

Bingen (LO – kmr. 529)
Foto: Weekblad Schuttevaer Foto: Weekblad Schuttevaer
Bingen is een toeristenplaats met ruim 25.000 bewoners. De stad heeft veel te bieden uit de Romeinse periode. Het riviertje Nahe mondt in Bingen uit in de Rijn. Een kilometer benedenstrooms Bingen staat op een eilandje de “Mäuseturm” (Muizentoren), voorheen "Mautturm" (toltoren). De toren werd in 1689 verwoest en in 1855 herbouwd; en werd daarna gebruikt als signaaltoren voor de scheepvaart. Aan deze toltoren is ook een legende verbonden. Het eilandje met toren ligt in de beruchte “Binger Loch”. Het Binger Loch was vroeger één van de zwaartse hindernissen voor de scheepvaart. De Rijn doorbreekt hier de rotsformatie van het gebergte. In het Binger Loch lagen dan ook veel rotsformaties waardoor de doorvaartbreedte voor de scheepvaart zeer smal was. Naast de zeer beperkte doorgang had de scheepvaart ook de maken met zeer sterke stroomversnellingen wat het er niet gemakkelijker op maakte. In de 20ste eeuw zijn een aantal grootschalige verbeteringen aangebracht. In de jaren ’90 zijn de laatste aanpassingen uitgevoerd en kan de scheepvaart op een normale wijze het Binger Loch passeren. Zij het dat het er nog flink stroomt. Zie ook: www.bingen.de

 

De Muizentoren (Bingen), de legende

Bild:Binger Loch.JPGFoto: Wikipedia
Bijna duizend jaar geleden maakt bisschop Hatto zich niet geliefd door enorme hoge tol te eisen. Hoe minimaal de opbrengst ook was, één tiende moesten de boeren steeds afstaan. Maar nog was hij niet tevreden. Vlak voor zijn kasteel lag er een eilandje in de Rijn. Hier waren er vele schippers die even rustten voor zij door het gevaarlijk gebied voeren. De bisschop liet een toren bouwen op dit eiland en vroeg tol van alle schepen die voorbij voeren.
Zo was er een jaar dat de oogst mislukte, toch wou de bisschop zijn deel. Vele mensen stierven van de honger, maar hij zei dat hij liever zijn schuren liet leegeten door de muizen. Pas toen de mensen zijn paleis wilden aanvallen zei hij dat ze allen naar de schuur mochten gaan, slechts éénmaal. Alles wat ze zelf konden dragen mochten ze meenemen. De knechten lieten hen binnen, sloten de deuren en staken de schuur in brand. Iedereen stierf een verschrikkelijke vuurdood. Duizenden muizen die konden ontsnappen uit de schuur waren hun voedsel kwijt. Uitgehongerd trokken ze naar het paleis. De bisschop wist te vluchten naar de Muizentoren, maar ook daar was hij niet veilig. Met duizenden zwommen ze de Rijn over, vele muizen verdronken doch vele anderen bereikten levend de toren en ze aten de bisschop met huid en haar op. Bron: www.euroreizen.be

 

Bacharach (LO – kmr.543)
De oorspronkelijke naam voor Bacharach is Baccaracus en betekent “Het Keltische landgoed van Baccarus”. Bacharach is vooral bekend om de vestingmuur en het oude binnenstadje. Door de gunstige ligging aan de Rijn, was Bacharach een belangrijk handelscentrum voor het overladen en stapelen van wijn en hout. De "Binger Loch" vormde een onoverbrugbare hindernis op de Rijn voor grotere schepen. Goederen werden overgeslagen van kleinere naar grote schepen ter hoogte van Bacharach om verder stroomafwaarts naar Koblenz gebracht te worden. Sinds de herinrichting en opening van de "Binger Loch", dat de grootste belemmering van scheepvaart voor de middel-Rijn was, wordt Bacharach nu nog enkel door vele passagiersschepen bezocht. Zie ook: www.rhein-nahe-touristik.de

 

Kaub (RO – kmr.546)
In Kaub staat de voormalige toltoren, het kasteel Pfalzgrafenstein, op een eiland midden in Rijn. In 1327 werd met de bouw van het kasteel begonnen. Vroeger werd vanaf dit eiland tol geheven op de voorbijvarende schepen. De bovenstroomse muren van het kasteel zijn versterkt met ijzeren klemmen om het gebouw tegen ijsgang te beschermen. Voor een bezoek aan het Pfalzgrafenstein kan gebruik worden gemaakt van overzetvaartuigen. Voor de binnenvaart is Kaub berucht om de afgesloten Kauber Fahrwasser en het Wilde Gefahr.

 

Oberwesel (LO – kmr.550)
Oberwesel is een middeleeuws stadje met een complete vestingmuur met een tiental torens. Ook de Liebfrauenkirche is een toeristische trekpleister. De ruïne van Schönburg, waar nu een hotel is gevestigd, biedt een prachtig panorama. Zie ook: www.oberwesel.de

 

St.Goar (LO – kmr. 556) en Loreley (RO – kmr.554)
Schuin tegenover het kleine stadje St.Goar (camping) ligt de Loreley. Hier vandaan zie je goed de gevaarlijke stroming. Vroeger bracht de uitstekende rots in de Rijn, de Loreley, zeer gevaarlijke stromingen teweeg. Veel schepen sloegen op de rots, vooral bij nachtelijk uur, omdat de schippers moe waren St.Goar wordt gedomineerd door de restanten van de Rheinfelsburcht. Zie ook: www.st-goar.de en www.loreley-touristik.de

 

 

De Loreley, de legende

Bovenop deze hoge uitstekende rots zit een beeldschone vrouw, die lonkt naar de voorbijvarende schippers, op avondlijk uur. Hierdoor varen er velen tegen de klippen, slaan te pletter en verdrinken. Een jongeling had gehoord van deze beeldschone vrouw en haar gezang en huurde een schipper om hem er naartoe te brengen. Hij werd zodanig verliefd en wilde erbij komen. Hij sprong uit de boot en sloeg te pletter tegen de rots, met de dood als gevolg. Toen zijn vader dit hoorde stuurde hij een paar mensen naar de Loreley, om haar in de Rijn te werpen. De mannen klommen langs de rots omhoog, maar op het ogenblik dat ze haar in de Rijn wilden duwen, wierp de Loreley een witte sluier in de Rijn. De stroom begon te kolken en er woedde een storm, twee witte golven kwamen naar boven en omarmden de Loreley, die haar meenamen in de Rijn. Nooit zag men de Loreley nog terug. Bron: www.euroreizen.be

 

 

 

 

 

 

 

 

 

St.Goarhausen (RO –kmr. 556)
In St.Goarshausen staan twee burchten en is ook het bezoekerscentrum van de Loreley gevestigd. St.-Goarshausen is tevens een druk afmeerplaats voor rondvaartbotenie ook: www.rheinreise.de/StGoarshausen.html

 

Kamp Bornhofen (RO – kmr.568)
Deze plaats staat bekend om de legende van twee vijandige broers.

 

 De vijandige broeders, de legende

Boven dit stadje staan twee burchten, Sterrenberg en Liebenstein. Daar speelde zich ooit het tragische verhaal af van de vi jandige broeders, Heinrich en Konrad. Toen hun vader stierf moesten de twee broers de erfenis delen met hun blinde zuster. Ze bedrogen hun zuster, die met haar kleiner deel een klooster liet bouwen, aan de voet van de heuvel. De twee broers kregen ruzie en bouwden een muur tussen hun twee burchten. Nadat de erfenis volledig verspild was kwamen ze terug en spraken af om samen een dag op jacht te gaan. Degene die het eerst wakker was zou de andere wekken door een pijl af te schieten op zijn kamervenster. Maar op het moment dat de ene broer de pijl afschoot, opende de ander net het venster en hij werd pal in het hart getroffen en stierf. De andere broer vond geen rust meer en trok op kruistocht naar het Heilig Land, waar hij stierf. Bron: www.euroreizen.be

 

 

 

 

 

 

 

Boppard (LO – kmr.570)
Boppard ligt ten zuiden van een grote lus van de Rijn en is omringd door wouden en wijnbergen. Boppard is een pittoresk stadje met een eeuwenoud verleden en een levendig heden. Boppard, met in totaal 16.500 inwoners, omvat 10 stadsdelen in het Rijndal, op de Rijnhoogtes en in de voorste Hunsrück. Hiertoe behoort ook Bad Salzig, de enige badplaats met geneeskrachtige minerale bronnen aan de Midden-Rijn.

Boppard heeft veel bezienswaardigheden, o.a.: De Rijnlus met uitzicht op vier meren; een archeologisch park met Romeins kasteel (4de eeuw); de St. Severuskerk (12de/13de eeuw); de Karmelietenkerk (13de/14de eeuw); de burcht van de Trierse keurvorsten (14de eeuw). Verder heeft Boppard een 3 km lange Rijnpromenade. Vanaf Boppard worden veel rondvaarten naar de Lorely georganiseerd en wordt veel bezocht door veel cruiseschepen. Zie ook: www.boppard.de

 

 

De Duitse Rijnwijnen

 
Kabinettwijn: voor deze wijn gebruikt men de druiven van de eerste oogst.
Spätlesewijn: de druiven hebben bij deze wijn langer gerijpt en werden later geoogst.
Auslese: alleen de beste (opgekuiste) trossen van een late oogst worden geselecteerd voor deze wijn.
Beerenauslese: voor deze wijn gaat men elke druif apart waarderen op zijn rijpheid vooraleer gebruikt te worden.
Trockenauslese: wijn uit bijna tot krenten gedroogde druiven.
Eiswein: deze wijn werd bereid uit druiven die door nachtvorst zijn bevroren.

Meer informatie over deze en andere Duitse wijnen kan je vinden op www.deutscheweine.de, in het Nederlands op www.duitsewijn.nl. Specifiek voor deze regio bestaat er ook een website: www.mittelrhein-wein.com.

Het wijngebied langs de Rijn heeft twee gebieden: de 'Mittelrhein', van Königswinter tot Kaub en het 'Rheingaugebied' dat de omgeving van Rüdesheim behelst. Ook de Ahr die bekend is voor zijn rode wijnen komt tot aan de Rijn in Remagen. Zowel in Mittelrhein als in Rheingau is de Riesling verantwoordelijk voor 80% van de productie. De Rijnvallei kent heel wat wijnfeesten. Ieder dorpje heeft er wel één. Meteen is dit het uitgelezen ogenblik om de vele wijnboeren te leren kennen. De soort wijnen zijn:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VAN KOBLENZ TOT BONN

Koblenz (LO – kmr.591)
De naam Koblenz is afkomstig van "Confluentes" wat betekent "samenvloeiing". Hier stroomt, bij de "Deutsches Eck", de Moezel in de Rijn. De stad is met 120.000 inwoners een zeer belangrijk wijncentrum voor zowel de Moezel- als de Rijnwijnen.
Op de Deutsches Eck staat het heropgebouwde ruiterstandbeeld van keizer Wilhelm I. Het origineel werd gebouwd in de periode 1893-1897. In maart 1945 vloog de 14 meter hoge keizer van zijn sokkel door een Amerikaanse granaat. Sinds 1993 is het opnieuw in al zijn eer hersteld. Op een hoger punt heeft men een prachtig zicht over de stad. Aan de andere kant staat de St.-Kastorkerk, grotendeels stamt ze uit 1200. Op de Rijnoever staat ook nog de “Rheinkrahn”, een onvolledige hijskraan uit 1611.
Ehrenbreitstein is na Gibraltar de grootste rotsvesting van Europa. Gebouwd rond het jaar 1000 door een zekere Ehrenbrecht. In de 17de eeuw werd ze een machtige vestiging. Maar in 1801, onder Napoleon, moest Ehrenbreitstein worden afgebroken. Na 1815 bouwden de Pruisen een nog sterkere vestiging, maar in 1919 moest ze opnieuw ontmanteld worden in opdracht van de Fransen. Bovenaan heeft men een prachtig zicht over de Moezel die in de Rijn stroomt. Tip: Wacht eens tot een schip van de Moezel de Rijn op vaart. U ziet dan dat de stromingen echt gevaarlijk zijn. Zie ook: www.koblenz.de

 

Andernach (LO – kmr.613)
De geschiedenis van deze stad gaat terug tot meer dan 2000 jaar geleden en is hiermee één van de oudste stadjes aan de Rijn. In het Stadtmuseum kan men alles te weten komen over het verleden van Andernach. Aan de Runder Turm vindt men nog herinneringen aan de Fransen, die in de 17de eeuw een poging ondernamen de stad te bezetten. Verder zijn er nog de ruïnes van de Stadtburg, vernield door de Fransen, en een 16de eeuwse Rijnkraan te vinden. Zie ook: www.andernach.net

 

Bad Breisig (LO - kmr.624)
De omliggende heuvels van Bad Breisig bieden prachtige panorama's. Eveneens zo aan het kasteel Rheineck (kan niet bezocht worden). Zie ook: www.bad-breisig.de

 

Linz (RO – kmr.630)
Linz staat bekend om de vakwerkhuizen en zijn middeleeuwse stadsmuren. Wandelen naar Burg Linz is eigenlijk een verplicht nummer. Van de oude burcht, gelegen aan de oevers van de Rijn, is bijna niets meer overgebleven. Maar op de restanten is één van de grootste toeristische attracties van de regio gebouwd. Zo is er een glasblazerij, een wapen- en folterkamer, een muziekinstrumentenmuseum, winkels en restaurants. Zie ook: www.linz.de

 

Remagen (LO – kmr.633)
Remagen is bekend om de brug in de Tweede Wereldoorlog. Hier stond in 1945 de enige brug over de Rijn die nog intact was. Toen de geallieerden ze gebruikten voor hun troepentransporten is de brug ingestort. De brug is er niet meer, maar er staan nog wat pijlers. In het Friedensmuseum 'Brücke von Remagen' is alles terug te vinden over het verleden van deze brug en plaats. Zie ook: www.remagen.de

 

 Siebengebirge

Het Zevengebergte (Siebengebirge) is een gebergte dat ten zuidoosten ligt van Bonn, in de buurt van de steden Königswinter en Bad Honnef en het bestaat uit meer dan 40 bergen en heuvels. Het is een vulkanisch gebergte, dat ongeveer 25,5 miljoen jaar geleden is ontstaan. Het grootste gedeelte van het Siebengebirge is onderdeel van het Nationaal Park Siebengebirge. De grootste bergen zijn Großer Ölberg (460m); Löwenburg (455m); Lohrberg (435 m); Nonnenstromberg (335m); Petersberg (331m, vroeger Stromberg geheten); Wolkenburg (324m) en Drachenfels (320m).

 

 

 

 

 

 

 

 

Köningswinter (RO – kmr.645)
Königswinter telt ongeveer 40.000 inwoners en is één van de drukst bezochte plaatsen aan de Rijn. Het kent ook succes door zijn goede ligging aan het Siebengebirge en natuurlijk ook door de Drachenfels, gelegen op een legendarische rots van 321 meter.
De Drachenfels is een vroeg-middeleeuwse burchtruïne, met een prachtig uitzicht op het Rijndal. Ietwat hoger ligt een neogotisch kasteel van 1880, gebouwd door de zoon van een cafébaas. Dit persoontje bleek een financieel genie, want hij hielp bij de financiering van het Suez- en Panamakanaal. In 1973 werd Drachenfels gerestaureerd door een multimiljonair die er een kunstcollectie in onderbracht, opengesteld voor het publiek.

 

DRACHENFELS, de legende:
Volgens de legende zou een kwaadaardige draak op de Drachenfels gewelddadig aan zijn einde zijn gekomen, waarbij zijn bloed langs de rots stroomde. Als herinnering aan deze heugelijke gebeurtenis noemt men de rode wijn afkomstig van deze helling: 'Drachenblut'. Zie ook: www.drachenfelsbahn-koenigswinter.de en www.siebengebirge.com.

 

VAN BONN tot en met DÜSSELDORF

Bonn (LO – kmr.655)
Bonn is de voormalige hoofdstad van Duitsland, maar verloor deze status aan Berlijn enkele jaren nasat het land terug werd één gemaakt. Het is geen miljoenenstad en telt zelfs minder inwoners dan Köln. Bonn is niet echt een toeristenstad, we stellen je enkele bezienswaardigheden voor.
Bonn is de geboortestad is van Beethoven. Zijn geboortehuis is nu ingericht als museum. Tijdens een wandeling door de stad zal je nog dikwijls getuigen zien van de verbondenheid met Beethoven. De Münsterkathedraal dateert van de 13de eeuw en is toegewijd aan Cassius en Florentius, twee Romeinse soldaten die hier als martelaar gevangen zaten. Meer informatie: www.bonn-region.de.

 

Köln (LO – kmr.688)
Keulen staat vooral bekend om de DOM, de Altstadt en eau de cologne 4711

De Dom
Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd Keulen voor een groot deel verwoest, maar de Dom bleef overeind, weliswaar behoorlijk beschadigd. Dit indrukwekkende gebouw is Duitsland’s grootste gotische kathedraal. In 1248 werd de bouw ervan aangevangen, pas 80 jaar later werd het wereldberoemde koor ingewijd. Maar het zou duren tot 1880 vooraleer de kerk volledig af was. De Dom is 144 meter lang, 86 meter breed en heeft torens tot 157 meter hoog. Je kunt de zuidelijke toren beklimmen tot een hoogte van 97 meter. Die klim over 509 treden leidt voorbij de klokkenkamer met zijn 8 klokken. Het bekendste kunstwerk is de gouden sarcofaag achter het altaar, die als de grootste van het westen wordt beschouwd (1181): het Drie-Koningen schrijn. In dit schitterende voorbeeld van goudsmeedkunst uit de middeleeuwen rusten de relikwieën van diverse heiligen. Verder zijn er onder meer te bewonderen: het Gero-kruis (houten kruisbeeld van voor 1000, reusachtig groot), het oudste venster van de dom (uit 1260), de Madonna van Milaan (1320), stenen graftomben, de schatkamer die een van de belangrijkste van Europa is, met onder meer het Hillenius codex, een handschrift uit 1025. Meer info op www.koelntourismus.de

Glockengasse 4711
Iedereen kent de Eau de Cologne, het parfum dat origineel het nr. 4711 (zevenenveertigelf) draagt. Maar van waar deze Franse benaming? Hoe kwam dit nummer 4711 op de fles terecht? Het nummer 4711 was het huisnummer waar de “Eau de Cologne” werd gecommercialiseerd. Het was Napoleon die in 1796 opdracht gaf om alle huizen te registreren. Vier jaar voor het besluit van Napoleon was zoon Wilhelm Mühlens getrouwd met Catharina Moers en als huwelijksgeschenk kregen ze van de Karthuizermonnik Franz Marina Farina het geheime recept voor een "Aqua Mirabilis", een soort mirakelwater.
Als zakenman realiseerde Wilhelm Mühlens zich onmiddellijk het potentieel van dit geschenk. Het "Keuls water Farina" zoals het eerst bekend werd was een succes in zoverre dat Wilhelm Mühlens enkele jaren later tegenover de ouderlijke zaak een eigen parfumeriefabriek begon. Die kreeg als adres "Eau de Cologne- & Parfümeriefabrik Glockengasse 4711 gegenüber der Pferdepost von Ferd. Mühlens" om haar te onderscheiden van andere fabriekjes die op dat ogenblik allemaal Keuls water produceerden. Hij ontwierp zelf een goudblauw etiket waarin het huisnummer 4711 de centrale plaats kreeg. Zelf zal hij wel nooit vermoed hebben dat dit cijfer uiteindelijk de bekende roepnaam voor zijn "aqua mirabilis" zou worden. Meer info: www.4711.com

 

Düsseldorf (RO – kmr.744)
Voor Düsseldorf zijn er superlatieven te weinig. Het is niet alleen de hoofdstad van de deelstaat Nordrhein-Westfalen maar is ook toonaangevend op vlak van mode. De culturele toerist komt in Düsseldorf zeker niets tekort met een paar waardevolle musea. Vele invloedrijke bedrijven hebben hier hun hoofdkwartier gevestigd. Industrie is er vrijwel niet aanwezig. Düsseldorf ligt immers op de rand van het Ruhrgebied. Düsseldorf werd fel gebombardeerd tijdens de Tweede Wereldoorlog. Een paar oude gebouwen zijn overeind gebleven of gerestaureerd, zoals het Rathaus (stadhuis) en de Schlossturm (slottoren, nu Scheepvaartmuseum) in de Altstadt of oud stadsgedeelte.

De Donau

De Donau is de langste rivier binnen de Europese Unie en na de Wolga de tweede langste van Europa. Hij ontspringt in het Zwarte Woud in Duitsland na de samenvloeiing van de Brigach en de Breg in Donauschingen. Van daar vloeit hij over het algemeen oostwaarts door Centraal- en Oost-Europa en doorkruist steden als Wenen, Bratislava, Boedapest en Belgrado voordat hij, na 2888 km, in Roemenië via de Donaudelta uitmondt in de Zwarte Zee. Tien landen hebben toegang tot de Donau, waarvan er 4 (Kroatië, Bulgarije, Moldavië en Oekraïne) slechts aan één oever liggen. Sinds de ingebruikneming van het 171 km lange Rijn-Main-Donaukanaal in 1992 is het Rijn- en Donaugebied met elkaar verbonden. Daarmee zijn 16 Europese landen met elkaar verbonden. Zo is tussen de Noordzee en de Zwarte Zee een 3500 km lange vaartraject voor de binnenvaart ontstaan.

Gedurende 1070,9 km dient de Donau als staatsgrens. Voor binnenvaartschepen is de Donau voor 2411 bevaarbaar. Om van het Rijngebied naar het Donaugebied te varen, moet er heel wat geschut worden. Op het traject Rotterdam – Wenen moeten schepen maar liefst 65 sluizen passeren. De sluizen liggen voornamelijk op de Main (zijrivier van de Rijn), Rijn-Main-Donaukanaal en op de Donau in Duitsland en Oostenrijk. Na Wenen zijn er nog maar 3 sluizen tot de Donaudelta. Het zijn de sluizen Gabcikovo, Eisernes Tor I (Djerdap I) en Eisernes Tor II (Djerdap II).

Goederenvervoer
In vergelijking met West-Europese begrippen stelt de Donauvaart (nog) niet zo heel veel voor. In 2006 werd over de Donau 80 miljoen ton goederen vervoerd. Het Roemeense aandeel bedraagt 19 m/t (25%) en bestaat voornamelijk uit duwvaart. Oekraïne en Oostenrijk volgen met ca. 10 m/t en zijn daarmee nog een fractie groter dan Duitsland. Gezien de positieve ontwikkelingen zal het in de aankomende jaren toenemen. Ten opzichte van de Rijn, met ruim 200 m/t ton per jaar, ligt het vervoer over de Donau vooralsnog ver achter. In de komende 10 á 15 jaar wordt een verdubbeling verwacht. Dat is 20% van het vervoer over de Rijn. De Rijnschepen brengen slechts 4 m/t op de Donau.

 

Donaulinks
Donaucommissie
Via-Donau

 
Passagiersvervoer
In 2004 hebben de Donaulanden op de Donau zelf in totaal 1.314.900 passagiers vervoerd. De cruiseschepen van niet-Donaulanden zijn niet meegeteld. Nationaal zijn 1.145.300 passagiers vervoerd, waarvan 656.100 rondvaart; 470.200 geregeld vervoer; 19.000 binnen de steden zelf. Internationaal hebben de Donaulanden 169.600 passagiers vervoerd. Kaart: Via-Donau

 

Klik voor grote kaart (Let op! 1,5 Mb)

 

 

Trajecten

Boven-Donau: Kmr 2411 – 1790, Kelheim – Gönyu, trajectlengte van 621 km en kent een verval van maar liefst 250 meter. Hoogste waterstand tussen mei en augustus en laagste waterstand tussen oktober en maart. Stroomsnelheid tussen de 2,6 km/u en 8,4 km/u.

Midden-Donau: Kmr 1790 – 930, Gönyu – Eisernes Tor, trajectlengte 860 km met een verval van 70 meter. Hoogste waterstand april/mei, laagste waterstand tussen augustus tot oktober. Stroomsnelheid tussen de 1,5 km/u tot 10,2 km/u.

Beneden Donau: Kmr 930 – 0, Eiserner Tor – Sulina, trajectlengte 930 km met een verval van 35 meter. Hoogste waterstand april/mei, laagste waterstand tussen augustus tot oktober. Stroomsnelheid tussen 0,5 km/u tot 8 km/u.

 

De Donau vanaf de monding
De Donaudelta is verdeeld over Oekraïne en Roemenië. Via 4 vaarwegen is het mogelijk om op de Donau te komen. Namelijk via de Donau monding zelf (Chilia) in Oekraïne, en in Roemenië via de St-George-arm, Sulina-arm en via het Cernadovakanaal bij Constanţa.

Na de Donau-monding ligt aan de noordkant Oekraïne en aan de zuidkant Roemenië. In de Donaudelta van Oekraïne liggen de 3 grootste Oekraïense zeehavens: Vilkovo, Izmail (kmr.75) en Reni (kmr. 140). Even voorbij Reni gaat Oekraïne over in Moldavië, met maar 700 meter Donau-oever. Er is een olie- en stukgoedhaven in aanbouw. Vervolgens wordt de grens Moldavië / Roemenië gescheiden door het riviertje Prutt.

Daarna stroomt de Donau zo’n 250 km alleen door Roemenië. Dit gedeelte loopt van noord naar zuid. Overigens is Roemenië met zijn 1075 km Donau het grootste land dat aan de Donau grenst. De Roemeense stad Tulcea (kmr.80) ligt in de Donaudelta. Bij Tulcea vloeien alle zeearmen over in de Donau. Vanaf Tulcea lopen 2 rivier-armen naar zee. Het betreft de St. Georges-arm en Sulina-arm, waarvan de St. Georges-arm de mooiste zou zijn. Verder stroomopwaarts ligt Galatie (kmr.155), de grootste Donauhavenstad in Roemenië. Vanaf hier gaat de telling van de rivier officieel over van mijlen naar kilometers. Overigens is in deze haven ook een scheepwerf van Damen gevestigd. Zo’n 20 kilometer stroomopwaarts ligt de Roemeense plaats Braila (kmr.170) en is de laatste diepzeehaven van de Donau. Een zeeschip met een diepgang van 8 meter kan tot hier varen. De eerste brug vanaf zee ligt in Giurgeni (kmr. 238). Vanaf hier vaart men door de Borcea-arm en het Bala-kanaal. Deze vaargeul is een meter dieper dan wanneer men over de Donau zou blijven varen en zou tevens 10 km korter zijn. Na het Bala-kanaal komt men weer op de Donau terecht.

Cernadovakanaal (kmr. 300)
Constanţa is niet zoals vaak wordt gedacht het eind van de Donau. Ruim voor de Donaudelta, kmr. 300 kan men via het Cernadovakanaal (Donauplaatst Cernavoda - zeehaven van Constanţa varen. Het kanaal is 64,4 kilometer lang en 90 meter breed. De waterdiepte bedraagt tussen de 5,50 en 6,50 meter. De doorvaarthoogte van de bruggen bedraagt 16,50 meter. In het kanaal zijn twee sluiscomplexen, bij Cernadova en bij Agigea (net voor Constanţa-Zuid). Beide sluiscomplexen beschikken over 2 sluiskommen met afmetingen van 310 meter bij 25 meter. Het kanaal is bevaarbaar voor alleenvarende schepen tot 5000 ton met de maximale afmetingen L:138,30 meter; B:16,80 meter; D:5,50 meter. Voor duweenheden geldt: L:296 meter; B:22,80 meter; D: 3,80 meter. Langs het Cernadovakanaal liggen diverse havenplaatsen: Cernadova, Medgidia, Poarta Alba, Basarabi en vervolgens Constanţa-Zuid (zeehavengebied). Vanaf Poarta Alba loopt ook een aftakking naar zee bij de plaats Midia. Deze plaats ligt ten noorden van Constanţa. Het kanaal is 27,50 km lang en is 45 meter breed. De diepte bedraagt 5,50 meter.

 

 Vervolg Donau
Bij Silistra (kmr. 380) in Bulgarije (RO) wordt de Donau weer het domein van twee landen, namelijk Roemenië en Bulgarije. Op kmr 430 ligt aan de LO de Roemeense stad Oltenita waarvandaan de hoofdplaats Boekarest goed aan te rijden is. Op kmr. 500 aan de LO ligt de Roemeense plaatst Giuriu. Een paar kilometer stroomopwaarts ligt de Bulgaarse plaats Russe aan de andere zijde van de rivier. In Russe overnachten veel cruiseschepen.

Opvarend ligt het eerste sluiscomplex, Djerdap II/ Eiserner Tor II/Portiale de Fier 2, op kmr. 864 en op kmr. 943, nabij Turnu Severin (kmr.931) het tweede sluiscomplex, Djerdap I/ Eiserner Tor I/Portiale de Fier 1. Deze laatste heeft het grootste verval op de Donau. Het is een trapssluis ter overbrugging van een hoogteverschil van 2 x 15 meter. Een schutting met deze sluis duurt ca. 2 uur. De sluiskommen zijn van beide sluiscomplexen zijn 310 meter lang en 34 meter breed. Boven de laatste sluis zou het mooiste stukje van de Donau in Roemenië zijn. Beide sluizen liggen dus op het grensgebied Roemenië/ Servië en Montenegro. Het volgende sluiscomplex komt pas ca. 900 km verder stroomopwaarts.

Vanaf Orsova (ROE), kmr. 953 tot kmr. 980 moet het wederom bijzonder mooi zijn. Verder stroomopwaarts ligt de grens met Servië, Veliki Gradiste, waar elk schip moet aanleggen om in- of uit te klaren. Op kmr. 1165 ligt de Servische hoofdplaats Belgrado met de zijrivier Sava. Deze rivier is met een lengte van 940 kilometer één van de grootste zijrivieren van de Donau en is voor 590 kilometer bevaarbaar. In 1990 werd nog 15 m/t via de rivier Sava vervoerd. Dat is afgenomen door de diverse oorlogen. Op de Sava varen schepen tot klasse IV en men wil het ophogen naar klasse V. De overheid streeft naar 300 bevaarbare dagen per jaar. Verder stroomopwaarts ligt op kmr.1254 de Servische plaats Novi Sad, waar tijdens de oorlog een brug opgeblazen is en waar de binnenvaart vele jaren last van heeft gehad. Vanaf Novi Sad is het 170 km varen naar Servische grensplaats Bezdan (kmr. 1425).

Vanaf kmr.1295 tot kmr.1433 ligt aan de zuidzijde/rechteroever van de Donau Kroatië en aan de noordzijde/linkeroever Servië en Montenegro. De stad Vukovar op kmr. 1335 is de grootste Kroatische Donaustad.

 

Vanaf kmr.433 tot kmr.1708 stroomt de Donau geheel door Hongarije. Het plaatsje Mohacs (kmr.1447) is de Hongaarse grensplaats. Op 200 kilometer stroomopwaarts ligt op kmr.1647 de Hongaarse hoofdstad Boedapest. Van Boedapest wordt gezegd dat het op één na de mooiste plaats van Europa is en is overigens een geliefde aanlegplek voor cruiseschepen. Vanaf kmr. 1708 tot kmr.1850 wordt de Donau weer een grensgebied van Hongarije en Slowakije. Op kmr.1819 ligt het sluiscomplex Gabcikovo. Dit sluiscomplex ligt in het grensgebied Hongarije/Slowakije. Hiervandaan is het bijna 50 km varen naar Slowaakse hoofdstad Bratislava (kmr.1868).

 

Op kmr.1872 ligt aan de rechteroever (zuidzijde) de grens tussen Slowakije en Oostenrijk. Ongeveer 8 kilometer stroomopwaarts gaat de Donau volledig op in Oostenrijk. Vanaf de grens is het 40 km naar sluis Freudenau (kmr.1921) en komt men vervolgens in Wenen (kmr.1929). Dit is het zwaarste stuk van de Donau, waar geregeld een stroomsnelheid van 10 km/u niet vreemd is. In Oostenrijk liggen 9 sluizen. De belangrijkste havens in Oostenrijk zijn: Wenen (kmr.1929), Krems (kmr. 1998); Enns (kmr.2100) en Linz (kmr.2135). Jaarlijks wordt in de Oostenrijkse havens bijna 10 miljoen ton goederen overgeslagen, waarvan Linz met 5,2 miljoen ton de grootste is. Tussen Nederland en Oostenrijk vervoerd de binnenvaart jaarlijks een paar miljoen ton goederen. Vooral erts van Rotterdam naar Voest-Alpine in Linz. Ook de kolen en andere grondstoffen worden vanaf het westen veelal via de binnenvaart vervoerd. Omgekeerd is er een kleine stroom export van de Oostenrijkse papierindustrie. Meer Oostenrijk zie: "Binnenvaart in Oostenrijk".

 

Van kmr.2202 tot 2230 is de Donau weer een grensrivier tussen Oostenrijk en Duitsland. Vanaf 2230 tot aan de oorsprong op kmr. 2888,77 is de Donau geheel Duits gebied. Bij Passau (kmr.2226) monden de rivieren Inn en Ilz uit in de Donau. Op het Duitse grondgebied zijn nog 6 sluiscomplexen. Bij Kelheim kan men via de 171 kilometerlange Rijn-Main-Donaukanaal naar het Rijngebied varen. Tussen Kelheim en Mainz (Rijn) zijn nog zo’n 50 sluizen te gaan. Regensburg is met een overslag van 3,5 miljoen ton de grootste Duitse Donauhaven. Kelheim volgt met 666.000 ton. De kleinere havens zijn Deggendorf, Passau en Straubing.

 

 

 

Bottleneck Straubing - Vilshofen
Het traject tussen Straubing en Vilshofen (Beieren) vormt de grootste bottleneck in de Europese binnenvaart. Over een afstand van 70 kilometer slingert de rivier zich nog in volledige natuurlijke staat door het Beierse landschap. Zonder sluizen en andere voorzieningen om de Donau op dat traject goed bevaarbaar te maken. De verschillen tussen hoog- en laagwater zijn gemiddeld 2x zo groot dan op de Rijn. Een aanvaardbare aflaaddiepte voor de binnenvaart wordt maar voor een beperkt deel van het jaar gehaald. Verhoudingsgewijs doen zich 5x zoveel aanvaringen voor dan bijvoorbeeld op de Rijn tussen Bingen en St.Goar.

Al sinds de opening van het Rijn-Main-Donaukanaal zijn er plannen om deze laatste bottleneck in de Donau aan te pakken. Het traject moet worden uitgebaggerd en er moeten sluizen komen om de scheepvaart gedurende 240 dagen van het jaar een aflaaddiepte van 2,50 mtr. te garanderen. Maar nog steeds is deze aanpassing onderwerp van verhit politiek debat.
Bij de Duitse politieke partij SPD is veel tegenstand tegen een ingreep in de natuur tussen Straubing en Vilshofen. Terwijl de aanpassing van dit traject hoog op de Europese agenda staat en Brussel subsidie in het vooruitzicht stelt. De SPD vindt dat eerst alle varianten nog eens grondig doorgenomen moeten worden. Er zijn 5 varianten, waarvan variant C het meest voor de hand ligt. Het betreft een stuw en een sluiscomplex bij het plaatje Aicha en het uitbaggeren van de rivier tot een diepte van 2,8 mtr. Daarmee kan gedurende 220 tot 290 dagen per jaar een aflaaddiepte worden gegarandeerd van 2,50 mtr. De Duitse politieke partij CSU ziet in een sluisloze variant geen goede oplossing.
Het aanhoudende politieke gesteggel bevordert een snelle definitieve besluitvorming niet. En als die er uiteindelijk is, moeten nog opnieuw lange procedures worden doorlopen. Helaas zal voorlopig van een ongestoorde Donauvaart tussen Straubing en Vilshofen nog geen sprake zijn.

 

Grote steden langs de Donau

Duitsland: Ulm, Ingolstadt, Regensburg en Passau

Oostenrijk: Linz, Krems en Wenen

Slowakije: Bratislava en Komárno

Hongarije: Komárom, Esztergom, Visegrád, Boedapest en Baja

Kroatië: Vukovar

Servië en Montenegro: Backa Palanka, Novi Sad, Belgrado, Smederevo

Bulgarije: Vidin, Lom, Russe, Silistra

Roemenië: Turnu Severin, Călăraşi, Brăila, Galati, Tulcea en Sulina

Oekraïne: Izmail

 

 Afstandentabel

Van Naar kmr. kmr. afstand
Boven Donau
Kelheim Passau 2414 2226 188
Passau Linz 2226 2135 91
Linz Wenen 2135 1929 206
Wenen Gönyű 1929 1791 138
Midden Donau
Gönyű Budapest 1791 1647 144
Budapest Moldova Veke 1647 1048 599
Moldova Veke Turnu-Severin 1048 931 117
Beneden Donau
Turnu Severin Brăila 931 170 761
Brăila Sulina 170 0 170
Meer afstanden (exel-bestand)

 

 

Sluizen in de Donau

Sluizen

Kmr.

Afmetingen

Aantal sluiskolken

verval

Bad Abbach (Duitsland)

2.397,17

190 x 12

1

-

Regensburg (Duitsland)

2.379,68

190 x 12

1

-

Geisling (Duitsland)

2.354,29

230 x 24

1

-

Straubing (Duitsland)

2.324,13

230 x 24

1

-

Kachlet (Duitsland)

2.230,60

230 x 24

2

-

Jochenstein (Duitsland)

2.203,33

230 x 24

2

-

Aschach (Oostenrijk)

2.162,67

230 x 24

2

16,87

Ottensheim (Oostenrijk)

2.146,82

230 x 24

2

12,83

Abwinden (Oostenrijk)

2.119,54

230 x 24

2

10,91

Wallsee (Oostenrijk)

2.095,06

230 x 24

2

12,81

Persenbeug (Oostenrijk)

2.060,42

230 x 24

2

12,35

Melk (Oostenrijk)

2.038,06

230 x 24

2

11,74

Altenwörth (Oostenrijk)

1.980,11

230 x 24

2

16,61

Greifenstein (Oostenrijk)

1.949,20

230 x 24

2

14,68

Freudenau (Oostenrijk)

1.921,05

275 x 24

2

10,68

Gabcikovo (Hongarije)

1.819,15

280 x 34

2

-

Eisernes Tor I (Roemenië)

942,95

310 x 34

2

-

Eisernes Tor II (Roemenië)

863,70

310 x 34

2

-

Sluizen in het Cernadova-kanaal

Cernadova (Roemenië)

59,30

310 x 25

2

-

Agigea (Roemenië)

1,90

310 x 25

2

-

 

 

Binnenvaartschepen
Het verschil tussen de Donau- en Rijnvloot, resp. 4.334 en 14.809 binnenvaartschepen, is zeer groot. Maar liefst een verschil van ruim 10.000 schepen. Daar komt nog bij dat de Rijn voor zo'n 1100 km bevaarbaar is voor binnenvaartschepen, de Donau 2411 km. In tegenstelling tot de Rijnlanden, vindt in de Donaulanden vooral duw- en sleepvaart plaats. In de Rijnlanden zijn vooral de zelfvarende motor(tank)schepen vertegenwoordigd. In de Rijnlanden vaart een zelfvarend motorschip steeds vaker met een duwbak, de zgn. koppelverbanden. Hoewel Roemenië over de grootste Donauvloot beschikt, kent het land nauwelijks motorvrachtschepen. De vloot is nagenoeg volledig ingericht op duw- en sleepvaart. De tankvaart in de Donaulanden stelt nauwelijks iets voor. Blijkbaar zijn langes de Donau weinig raffinaderijen, chemiebedrijven en tankopslagdepots. foto: www.via-donau.org

 

 

Land

mvs

mts

duw boten

sleep boten

duw/ slb

mps

vracht duw bakken

tank duw bakken

sleep schepen

Totaal per land

Bulgarije

31

1

28

21

7

13

113

<>

78

292

Kroatië

3

2

8

50

1

-

37

<>

83

184

Hongarije

86

6

23

56

1

81

292

<>

68

613

Moldavië

2

-

-

-

6

-

-

<>

11

19

Roemenië

1

4

125

115

36

8

686

<>

421

1.396

Servië en Montenegro

67

5

42

96

-

-

280

<>

188

678

Slowakije

25

2

38

1

7

15

-

<>

204

292

Oekraïne

82

-

21

13

46

10

402

<>

96

670

Oostenrijk

28

4

13

6

-

-

96

<>

43

190

Totaal Donau landen

.

325

24

298

358

104

127

1.906

<>

1.192

4.334

Totaal Rijnlanden

.

6.362

1.444

370

656

785

2.127

2.675

162

228

14.809

 Rijnlanden: Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Luxemburg, Zwitserland.

 

 

River Information Services (RIS)
RIS is een Europees verkeersmanagementsysteem en dient eveneens voor bevraging bij calamiteiten. AIS staat voor Automatic Identification System, waarmee schepen traceerbaar zijn. Inmiddels wordt RIS en AIS in een aantal Donaulanden ingevoerd. Het betreft de landen Oostenrijk, Slowakije, Hongarije, Servië en Kroatië. In Oostenrijk is RIS en AIS (DoRIS genoemd) nagenoeg ingevoerd en varen binnenvaartschepen met een AIS transponder. Hierdoor kan elke sluis via de pc alle schepen in Oostenrijk zien varen. In Hongarije is RIS, onder de naam van HuRis, voor een deel ingevoerd en met AIS transponders wordt volop getest. De berichten aan de schippers worden alleen in het Hongaars gegeven. De overheid onderzoekt of de berichten ook in het Engels en/of Duits weergegeven kunnen worden. Bulgarije kent het RIS/AIS systeem nog niet, terwijl Roemenië met 12 miljoen euro steun van de Europese Unie de zaak al ver op orde heeft. Heel Roemenië is gedekt met AIS transponders. De 4 hoofdverkeerscentrales hebben de hele Roemeense Donau in beeld.

 

 

 

 

Goederenvervoer op de Donau 2006
In vergelijking met West-Europese begrippen stelt de Donauvaart (nog) niet zo heel veel voor. In 2006 werd over de Donau 80 miljoen ton goederen vervoerd. Het Roemeense aandeel bedraagt 19 m/t (25%) en bestaat voornamelijk uit duwvaart. Oekraïne en Oostenrijk volgen met ca. 10 m/t en zijn daarmee nog een fractie groter dan Duitsland. Gezien de positieve ontwikkelingen zal het in de aankomende jaren toenemen. Ten opzichte van de Rijn, met ruim 200 m/t ton per jaar, ligt het vervoer over de Donau vooralsnog ver achter. In de komende 10 á 15 jaar wordt een verdubbeling verwacht. Dat is 20% van het vervoer over de Rijn. De Rijnschepen brengen slechts 4 m/t op de Donau.

 

Overslagcijfers Donaulanden (2004 en in tonnen)

DONAULANDEN

Geladen ‘04

t.o.v. 2003

Gelost ‘04

T.o.v. 2003

Totaal ‘04

t.o.v. 2003

Oekraine

8.782.200

+09,2%

866.600

+00,8%

9.648.800

+08,4%

Moldavië

---

---

21.000

---

21.000

---

Roemenië

5.837.000

+63,5%

13.144.000

+47,9%

18.981.000

+52,4%

Bulgarije

549.500

-31,2%

4.570.200

+07,5%

5.119.700

+01,4%

Servië en Montenegro

2.462.000

+4,3%

5.426.000

+19,7%

7.888.000

+14,4%

Kroatië

114.000

0%

553.000

+84,9%

667.000

+61,5%

Hongarije

2.351.000

+17,7%

2.602.000

+111,0%

4.953.000

+53,3%

Slowakije

2.497.000

+20,4%

424.000

+48,4%

2.921.000

+23,8%

Oostenrijk

1.826.500

-24,6%

6.263.000

+1,9%

8.089.400

-06,3%

Duitsland

---

---

---

---

8.476.000

+12,4%

TOTALEN

24.419.100

+13,9%

33.869.800

+27,8%

66.764.900

+20,3%

 

 

 

Autotransporten op de Donau
De haven van Wenen zou graag meer transport van auto’s op de Donau zien. Nu de productie van auto’s steeds meer naar Oost-Europa verschuift, zou meer naar het water moeten worden gekeken als goedkope en efficiënte manier van transport. Hoewel Renault en Suzuki een deel van hun Oost-Europese productie over de Donau naar het westen verschepen, zijn er nog veel groeikansen.

Het vakblad Automotive News Europe zette op een rijtje waar momenteel allemaal auto’s worden gemaakt en hoe die worden vervoerd naar West-Europa.
Volkswagen heeft een fabriek in Bratislava, de hoofdstad van Slowakije en in het Hongaarse Gyor, waar Audi’s worden gebouwd. VW maakt tot nu toe echter geen gebruik van de Donau.
Suzuki benut de Donau wel. Vanuit de fabriek in het Hongaarse Esztergom gaat tweederde van de productie voor Duitsland over de Donau naar het westen. De overige productie gaat over de weg. Over water gaan jaarlijks circa 11.000 exemplaren van de modellen Swift, SX4 en Ignis. De auto’s worden geladen in Csepel bij Boedapest en gaan naar Kelheim. Harms Automobiltransporte uit Bremen coördineert dit vervoer van 260 auto’s per week. ‘De treinen hebben te weinig capaciteit en schepen zijn veel goedkoper dan vrachtwagens’, zegt een woordvoerder van Suzuki. Suzuki is overigens van plan de productie in Hongarije tot 2009 op te voeren van 200.000 nu naar 300.000 auto’s per jaar. Momenteel wordt bekeken hoe de groeiende productie in de toekomst vervoerd gaat worden.
Renault gebruikt de Donau voor het transport van Logans vanaf het Roemeense Dacia naar Duitsland en Zwitserland. De Logans gaan eerst over de weg van Vidin naar Dacia en worden dan verscheept tot Passau. Renault vervoert ongeveer 8000 Logans per jaar over de rivier.
De komende jaren wordt veel vraag naar auto’s in Oost-Europa verwacht. Dat zou de inzet van autoschepen op de Donau efficiënter kunnen maken, omdat dan ook andere merken van west naar oost kunnen worden gevaren.
De haven van Wenen kreeg in 2005 76.000 auto’s te verwerken, maar kan veel meer aan. De haven beschikt over opslagcapaciteit voor 10.000 auto’s. Bron: Weekblad Schuttevaer, 29 januari 2006

 

 

Passagiersvervoer op de Donau 2004
De Donaulanden (m.u.v. Duitsland en Oostenrijk) beschikken over 127 passagiersschepen waarmee in 2004 totaal 1.314.900 passagiers over de Donau werden vervoerd. De cruiseschepen van niet-Donaulanden zijn niet meegeteld. Nationaal zijn 1.145.300 passagiers, waarvan 656.100 rondvaart; 470.200 geregeld vervoer; 19.000 binnen de steden zelf. Internationaal hebben de Donaulanden 169.600 passagiers vervoerd.

 

Passagiersschepen 2004

Donaulanden

Aantal

Oekraine

10

Moldavië

--

Roemenië

8

Bulgarije

13

Servië en Montenegro

--

Kroatië

--

Hongarije

81

Slowakije

15

Totaal

127

 

 

Rederijen
Op de Donau zijn o.a. de volgende grote ondernemingen actief:

  • MSG staat voor Main Schifffahrts Genossenschaft en is gevestigd in het Zuid-Duitse Würzburg. (goederenvervoer Rijn- en Donaugebied)
  • DDSG, goederenvervoer, met 160 vrachtschepen;
  • DDGS, passagiersvervoer:
  • BRP (Bugarien River Shipping) in Russe (1934) te Bulgarije met 153 schepen (over het algemeen alleen goederenvervoer);
  • SPaP in Bratislava te Slowakije met 217 schepen (alleen goederenvervoer);
  • SPaP LOD in Bratislava te Slowakije met 8 schepen (alleen personenvervoer).
  • Ukrainische Donaureederei AG (1994) in Ismail te Oekraine met 564 schepen (zowel goederen- als passagiersvervoer);
  • ASK Ukrretchflot (1992) in Kiev te Oekraine met 105 schepen (alleen goederenvervoer);
  • GP Seehandelshafen Ismail (1944) in Ismail te Oekraine met 12 schepen (alleen goederenvervoer);
  • Imperial-De Grave, Nederland
    Imperial-De Grave in Zwijndrecht heeft als tussenpersoon het grootste ladingspakket tussen Rotterdam en bestemmingen aan de Donau. Het gaat jaarlijks om zo’n 800.000 ton. Dit is ongeveer een kwart van het volume dat jaarlijks dit traject aflegt. Het Donau-werk is een groeiende markt voor Imperial-De Grave. Twee jaar gelden voeren voor het bedrijf 30 schepen vast naar de Donau, nu zijn het er bijna 50. Het zijn voornamelijk Nederlandse en Belgische schepen. Negen van de tien schepen laden in Rotterdam en andere zeehavens uit zeeschepen. Veevoeders, sojapellets uit Brazillië of Argentinië voor Hongarije en brouwgerst voor een brouwerij in Novi-Sad. Ook gaan constructiedelen naar Servië en Roemenië. De handel met landen verder stroomafwaarts van de Donau begint routine te worden met de daarbij behorende betalingsproblemen. Naar de Donau gaan ook de uit Zuid- en Midden Amerika afkomstige bulkgoederen als soja, het minerale magnisïet of kaoline voor de porselein-industrie. Lang niet iedereen heeft er trek in om voorbij Mohacs te varen. Mohacs is de laatste haven aan de Donau op Hongaars grondgebied en markeert de grens van de EU voor de schippers. Voorbij Mohacs begint de rimboe. Dankzij de uitstekende oogst in 2005 in de Donaulanden is het aanbod van retourlading - zware granen als maïs en tarwe- veel groter dan in de voorgaande jaren. Vooral uit Hongarije, Slowakije en Slovenië. Als het mee zit duurt een reis naar Roemenië en terug zo’n 45 dagen. (samenvatting uit “ Ouderwets bevrachten naar de Beneden-Donau” , De Binnenvaartkrant, 25 oktober 2005.)

 

 

 

 

 

 Bronnen: NT 21 febr'07; Via Donau; Donaucommissie Jaarverslag 2006; Kpt. Otto Steindl, Schiffahrt und Technik, nr. 8 2006; " De Donau vanaf een passagiersschip", Pierre Verberght, Scheepvaartkrant 6 sept’06; Statistik Austria, 28 okt'05

 

 

Binnenvaart in Brazilië

Brazilië is een gigantisch land met 180 miljoen inwoners. De laatste jaren manifesteert Brazilië zich steeds sterker als een wereldspeler. Met voetbal is dat al vele jaren zo, als economische macht nog niet zo lang. Niet alleen behoort het nu tot de top van de export voor grondstoffen als soja, ijzererts en maïs, maar zeker ook voor producten als gevogelte, papier en pulp, meubels, staal en vlees. Het wegvervoer domineert het binnenlands transport van dit alles nog heel sterk. De binnenvaart en het spoorvervoer zijn er duidelijk onderontwikkeld. De Braziliaanse overheid realiseert zich gelukkig dat dit niet zo kan blijven.

Lees meer...

Binnenvaart in China

Binnenvaart ChinaDe rivieren en de binnenvaart vervullen een belangrijke functie in de Chinese economie, zowel in het dagelijkse levensonderhoud als voor het vervoer van goederen en mensen. In de havens wordt jaarlijks ruim 1200 miljoen ton goederen overgeslagen en stappen bijna 120 miljoen mensen aan en van boord van de veer- en passagiersschepen. China heeft bijna 124.000 kilometer bevaarbare waterweg (5.600 vaarwegen!), 1.300 havens en ruim 194.000 rivierschepen. In China geldt dus de macht van de grote getallen. De helft van de Chinese vaarwegen is geschikt voor schepen langer dan 50 meter. Op 6,5 % van de waterwegen kunnen schepen varen groter dan 1000 ton, 10% is enkel geschikt voor schepen kleiner dan 500 ton. De ruim 194.000 binnenvaartschepen hebben een gezamenlijke capaciteit van dertig miljoen DWT en 0,9 miljoen passagiersplaatsen. Chinese schippers moeten 6% van hun bruto inkomen afstaan voor het onderhoud van de vaarwegen.

Lees meer...

Binnenvaart in Rusland

Klik voor vergrotingDe Russische Federatie beschikt over bijna 102.000 km bevaarbare vaarwegen met ruim 125 binnenhavens met een goede aansluiting op spoor- en wegvervoer. Het meeste binnenvaarttransporten vinden plaats in het Europese deel van Rusland. De belangrijkste rivieren zijn de Volga (Volga), Neva, Svir, Don, Dnepr. Met een aantal verbindingskanalen zijn diverse rivieren met elkaar verbonden, o.a.: Witte Zeekanaal, Volga-Balt-kanaal, Volga-Don-kanaal en Moskou-Volga-kanaal. De infrastructuur zoals vaarwegbreedte, vaarwegdiepte, sluizen bruggen is vrij goed.

Minder dan 4% van alle goederen wordt over de Russische binnenwateren vervoerd en staat totaal niet in verhouding met landen als België en Nederland. In 2004 werd 136 miljoen ton (m/t) goederen en ca. 30 miljoen passagiers over de binnenwateren vervoerd.

Lees meer...

Pagina 1 van 2

Link_portalbinvrt
Link_CBRB Link_KonSchut
Link_BLN Link_BVB
Link_PBV Link_INE
Link_Blueroad Link_Flexfleet
Link_OCB Link_eu_Edinna
Link_EICB Link_BTB
Link_Agentschap Link_CCR
Link_WWINN Link_Rivers
Link_eu_Platina Link_eu_naiades
Link_Vaarweg Link_wetgeving
Link_techniek en bemanning
Link_Schuttevaer Link_Scheepvaartkrant
Link_Binnenvaartkrant Link_NT
EICB.png
Ga naar boven