Let op:

de informatie op deze website wordt niet langer actief bijgehouden.  

Let op:

de informatie op deze website wordt niet langer actief bijgehouden.  
U bevindt zich hier: HomeInnovatieTechniek

Techniek

Inleidende tekst categorie "Techniek"

ECO2 Inland Vessel programma

LNGSpeerpunt van het ECO2 Inland Vessel-programma is de ontwikkeling van en het gebruik van Liquefied Natural Gas (LNG)-motoren in de binnenvaart. Voor het ECO2 Inland Vessel-programma heeft Wärtsilä in 2011 subsidie kreeg van de EU en provincies in Noord-Nederland en Noord-Duitsland. Drie pilot schepen zullen o.a. voorzien worden van DUAL-FUEL motoren en andere innovatieve toepassing. Lees meer...

‘Innovatieschuur' voor schonere bestaande binnenvaart

eicbHet EICB gaat aan de slag met de ‘Innovatieschuur'. Er wordt samen met bedrijven, studenten en binnenvaartondernemers onderzoek uitgevoerd met de vraag hoe de bestaande binnenvaartvloot nog schoner en zuiniger gemaakt kan worden. Deze uitdaging wordt gezamenlijk opgepakt door de binnenvaartorganisaties en de betrokken partijen in het bedrijfsleven, studenten en kenniscentra uit de regio.

Lees meer...

mts. Argonon - LNG Dual Fuel (update)

Categorie: Motortechniek - Programma: -
 Eind november 2011 is het eerste binnenvaartschip op LNG brandstof, het motortankschip Argonon, in de vaart gebracht. Eigenaar van en opdrachtgever voor de Argonon is Deen Shipping uit Zwijndrecht. Deen Shipping, Pon Power en INEC zijn in juli 2009 gestart met een LNG dual fuel project voor de binnenvaart. De Argonon is 110 meter lang, 16,20 meter breed en heeft een laadvermogen van 6100 ton. Het schip is een zgn. type C-tanker.

Lees meer...

Technische ontwikkelingen scheepsconstructies

Categorie: Scheepsconstructie - Programma: -
Redacteur/verslaggever Hans Heijnen van weekblad Schuttevaer besteedt veel aandacht aan technische ontwikkelingen in de scheepvaart. Afgelopen jaar heeft hij onder andere artikelen geschreven omtrent de constructie van schepen. Het betreft: Gelijmde schepen geen science fiction; Superlichte schepen van metaalschuim en Glasvezel maakt cement weer interessant. Hieronder een korte inleiding van de gepubliceerde artikelen:

Lees meer...

Nieuwe gasolie gevoeliger voor bacteriën

Categorie: Brandstoffen - Programma: -
Gasolie voor de binnenvaart is sinds 1 januari gevoeliger voor micro-organismen omdat er geen of nauwelijks (max 0,001%) zwavel in zit. Zwavel is antiseptisch en dat verlaagde tot voor kort de kans op bacteriële besmetting. Wanneer er biologische componenten aan zwavelvrije gasolie worden toegevoegd neemt de gevoeligheid nog verder toe. Biologische brandstof is hygroscopisch (trekt meer water aan) en is daardoor gevoeliger voor vlok- en bacterievorming.

Lees meer...

VOS ULS 2011 winst voor motor, milieu en veiligheid

Categorie: Brandstoffen - Programma: -
Gebruikt u nog hoogzwavelige brandstof in een moderne dieselmotor, dan verkort u drastisch de levensduur van de katalysator en roetfilters. Maar ook is het gebruik van brandstof, met een zwavelgehalte meer dan 10 ppm, wettelijk verboden m.i.v. 2011 in de binnenvaart. Vraag daarom altijd naar VOS ULS 2011! Verkeerde brandstof kan dus naast schade en extra onderhoud ook boetes opleveren.

Lees meer...

VIV: Diesel brandstof in 2011

Categorie: Brandstoffen - Programma: -
De Europese Commissie heeft in de richtlijn voor brandstofkwaliteit vastgesteld dat vanaf 01 januari 2011 alleen nog laagzwavelige brandstof gebruikt mag worden voor o.a. de binnenschepen.  Dit besluit is door de Nederlandse overheid overgenomen. In deze richtlijn is het maximale zwavelgehalte vastgesteld op 10 ppm (= 0,001%). 

Lees meer...

High Torque Power Drive

Categorie: Voortstuwing - Programma: -
Op het gebied van scheepsvoortstuwingen komt het Duitse Torque Marine met de innovatieve High Torque Power Drive (HTP) op de markt. Het innovatieve reductieloze systeem heeft een aantal unieke kenmerken waarmee problemen ten aanzien van brandstofverbruik en emissie tot het verleden behoren. Het systeem heeft een hoge mate van bedrijfszekerheid en is onderhoudsarm. In de basis hoeft de aanschaf niet duurder hoeft te zijn dan een conventionele voortstuwing op basis van een hoofdmotor met keerkoppeling. Een samenvatting van het artikel "High Torque Power Drive" uit Scheepvaartkrant, 25 augustus 2010. Lees meer...

EN590 zorgt voor schoon imago binnenvaart

Categorie: Brandstoffen - Programma: -
Fiwado organiseerde juli 2010 een informatiemiddag over overgang van hoog- naar laag- zwavelige gasolie. Met ingang van 1 januari 2011 is het zover. De regelgeving brengt de gasolie met 1.000 ppm zwavel terug naar 10 ppm. Daarmee wordt de brandstof nagenoeg zwavelvrij. TNO en Stichting Projecten Binnenvaart voerden onderzoeken uit met monsternames, waarmee is vastgesteld dat de smerende werking van de ‘nieuwe' brandstof positief is, ofwel de levensduur van motoren kan verlengen. Het toepassen van zogeheten low saps smeermiddelen in de motor kan dit effect nog meer versterken. Ofschoon de binnenvaart slechts zo'n 2,5 procent van de totale vraag naar brandstof vertegenwoordigt, wordt met deze nieuwe generatie brandstof haar schonere imago verstevigd!

Lees meer...

Positiebepaling binnenvaartschepen (AIS/GPS) update

Categorie: Overig - Programma: Subsidieregeling AIS
Ontwikkelingen op het gebied van telematica en automa-tisering in de binnenvaart gaan razendsnel. U kunt dan denken aan navigatiemiddelen, computer-gebruik, boordcontrol, telefonie en internet maar ook verkeersmanagement als het Europese River Information Services (RIS) en positiebepaling (AIS) en GPS. Momenteel hebben vooral RIS, AIS in combinatie met navigatiemiddelen grote aandacht van binnenvaartondernemers, brancheverenigingen en overheid. Meer over AIS treft u aan verderop op deze pagina.

Lees meer...

ANC voor de binnenvaart Rapport

Categorie: Overig - Programma: -
Toepassing van antigeluid op twee binnenvaartschepen heeft aangetoond dat reducties in het dB(A)-niveau mogelijk zijn als het frequentiegebied onder 250 Hz significant bijdraagt. Met name bij de hinderlijke lage tonen, < 40 Hz, van de motorontstekings-frequentie zijn grote reducties tot 10 dB mogelijk.

Lees meer...

EN 590 voordeliger dan Binnenvaartgasolie II

Categorie: Brandstoffen - Programma: Zwavelvrije brandstof
De problematiek rond de zwavelvrije brandstof 'EN 590' gasolie houdt de gemoederen voortdurend bezig. Vorig jaar berichtte de Scheepvaartkrant in samenwerking met Elbert Vissers al uitgebreid over de voordelen van het gebruik van deze brandstof. Over de nieuwe stand van zaken heeft Vissers wederom een artikel geschreven over EN 590 en de daarbij behorende begrippen en rekensommen.

Lees meer...

Pagina 1 van 3

Link_portalbinvrt
Link_CBRB Link_KonSchut
Link_BLN Link_BVB
Link_PBV Link_INE
Link_Blueroad Link_Flexfleet
Link_OCB Link_eu_Edinna
Link_EICB Link_BTB
Link_Agentschap Link_CCR
Link_WWINN Link_Rivers
Link_eu_Platina Link_eu_naiades
Link_Vaarweg Link_wetgeving
Link_techniek en bemanning
Link_Schuttevaer Link_Scheepvaartkrant
Link_Binnenvaartkrant Link_NT
EICB.png
Ga naar boven