Let op:

de informatie op deze website wordt niet langer actief bijgehouden.  

Let op:

de informatie op deze website wordt niet langer actief bijgehouden.  
U bevindt zich hier: HomeInnovatieSchepen

Schepen

Inleidende tekst categorie "Schepen"

Hybride binnentankschip Duandra

In augustus 2012 is de hybride binnentankschip, genaamd 'mts. Duandra', in de vaart gebracht. Het 110 meter lange schip heeft een breedte van 16,20 meter, een maximale diepgang van 5,13 meter en een laadvermogen van 6060 ton. De Duandra is voorzien van twee schroefas-aandrijvingen met ieder een Masson-keerkoppeling met twee ingangen, een normale ingang voor de hoofdmotor aan de voorkant en een tweede voor de EMS elektromotor aan de achterkant. Lees meer...

LNG Greenstream Tanker (update)

greenstreamtanker_klPeters Shipyards en Interstream Barging hebben samen met een groep gespecialiseerde partners een schip, genoemd LNG Greenstream Tanker, ontwikkeld dat volledig op LNG gaat varen. De eerste LNG Greenstream Tanker, L110 x B11,40 x D3,20 meter en ca. 2.900 ton laadvermogen, zal eind 2012 of begin 2013 in de vaart komen. De bouw van de LNG Greenstream Tanker, die volledig bij Peters in Kampen gaat plaatsvinden, kost circa 2 miljoen euro meer dan een gewone tanker.

Lees meer...

Watertruck (update)

watertruck_logoTal van industriele verladers bevinden zich langs kleinere vaarwegen en kunnen alleen door kleine schepen worden bediend. Maar ook op grote vaarwegen zijn kleine schepen nodig voor verladers met beperkte opslagcapaciteit. Watertruck' wordt gestimuleerd vanuit het Europese programma ‘Interreg IVB Noord-West Europa' en beoogt het in de markt zetten van een nieuw en innovatief transportconcept voor de binnenvaart op kleine vaarwegen (van CEMT Klasse I - 300 ton - tot en met CEMT klasse IV - 1500 ton). Lees meer...

Veka-Group ontwikkelt kleine LNG tankers

LNGVeka-Group ontwikkelt drie nieuwe LNG tankers die ook als bunkerschip dienst kunnen doen. Twee tankers zijn bestemd voor short sea en/of kustvaart. De derde tanker, de LNG binnenvaart bunkertanker, is een wereldprimeur. De tanker vaart vrijwel volledig op de ‘boil off' van de lading en is 100% emissievrij. 'Boil off' houdt in dat de voortstuwingsmotor draait op vrijgekomen gas uit de lading LNG.

Lees meer...

Elektrische Ecoboot Utrecht

ecoboot_klDe gemeente Utrecht heeft in april 2012 haar tweede elektrisch aangedreven vrachtschip in gebruik genomen. De Ecoboot neemt de taak van de oude vuilnisboot over en wordt ingezet om vuilnis in de binnenstad op te halen. Het vaartuig heeft een lengte van 16,80 meter, een breedte van 4,20 meter. De bedraagt gemiddeld 1,00 meter en een kruiplijnhoogte van 1,63 meter.

Lees meer...

Ecotanker "Amulet" (update)

In november 2010 is de volledig diesel-elektrisch schip "Amulet" in de vaart gebracht. Het schip wordt ook wel "Ecotanker" genoemd. Met de Amulet is een schoon en zuinig schip in de vaart gebracht waarbij er maximaal gebruik gemaakt wordt van bestaande en nieuwe technieken. Lees meer...

Bio-LNG distributieschip in ontwikkeling

Onder aanvoering van Holland Innovation Team werkt een groep Zuid-Hollandse bedrijven aan de ontwikkeling van een bio-LNG distributieschip voor binnenvaart en kustvaart. Dat schip gaat zelf ook op bio-LNG varen en is de spil in een toekomstig distributienetwerk. Bio-LNG is de schoonste en goedkoopste transportbrandstof. De bedoeling is dat de tanker eind 2013 in de vaart komt.

Lees meer...

Project EcoFlow - ontwerp van een groen en duurzaam economisch binnenvaartschip

Vier toonaangevende bedrijven uit de binnen- en zeevaart bundelen hun kennis en kunde in Project EcoFlow om samen een groen en duurzaam economisch binnenvaartschip te ontwerpen en te bouwen. Het streven is dat dit binnenvaartschip voor de toekomst in 2012 in de vaart ligt en zal kostenefficiënt zijn en voldoen aan alle nieuwe wet- en regelgeving.

Lees meer...

mts. Copenhagen eerste binnenschip met elektrische Pod-propellers

In juni 2011 is het motortankschip Copenhagen in de vaart gebracht. Het is het eerste binnenvaartschip dat is uitgerust met elektrische pod-propellers. Het 110 meter lange en 11,45 meter brede schip is in opdracht van de Verenigde Tankrederij (VT) gebouwd.

Lees meer...

Werelds grootste binnenvaartschip Vorstenbosch

vorstenboschIn mei 2011 is het tot nu toe werelds grootste binnenvaartschip in de vaart gebracht. Het betreft het bunkertankschip 'Vorstenbosch' van de Verenigde tankrederij (VT) dat in het ARA-gebied wordt ingezet. Het schip is maar liefst 147,15 mtr. lang, 22,80 mtr. breed en een laadvermogen van 13.317 ton. De maximale diepgang bedraagt 5,40 mtr. De romp bestaat uit Scheldehuid, waardoor de ladingtanks groter mogen zijn dan bij een standaard tankschip.

Lees meer...

Vijf jaar nieuwbouw binnenvaart

nieuwbouwIn de periode 2006 t/m 2010 zijn er een groot aantal nieuwe schepen aan de West-Europese binnenvaartvloot toegevoegd. Het gaat om ruim 800 binnenvaartschepen waarvan het overgrote deel (schatting 80%) onder Nederlandse vlag varen. Het overgrote deel bestaat uit motorvrachtschepen (mvs) en motortankschepen (mts). Tot de laatste categorie behoren o.a. chemicaliën-, zuur- en gastankschepen en bunkerschepen die zeeschepen voorzien van brandstof, bunkerboten die binnenvaartschepen van brandstof voorzien en poedertankschepen die cement en kalk vervoeren. Andere schepen zijn riviercruiseschepen, rondvaartboten, werkschepen, duwbakken, milieuboten en duwboten.

Lees meer...

Creating: Europees projectprogram-ma binnenvaart

creatingGedurende de periode juni 2004 tot maart 2008 is het Europees project CREATING uitgevoerd. CREATING staat voor Concepts to Reduce Environmental impact and Attain optimal Transportperformance by Inland Navigation en omvatte tien deelprojecten. De onderwerpen van deze deelprojecten liepen uiteen van logistieke innovaties tot technische en milieubesparende aanpassingen aan de schepen. Diverse resultaten hebben geleid tot versnelling van toepassing daarvan. Bijvoorbeeld zwavelarme brandstof, roetfilters en SCR-systeem (zie samenvatting verderop in dit artikel).

Lees meer...

Pagina 1 van 3

Link_portalbinvrt
Link_CBRB Link_KonSchut
Link_BLN Link_BVB
Link_PBV Link_INE
Link_Blueroad Link_Flexfleet
Link_OCB Link_eu_Edinna
Link_EICB Link_BTB
Link_Agentschap Link_CCR
Link_WWINN Link_Rivers
Link_eu_Platina Link_eu_naiades
Link_Vaarweg Link_wetgeving
Link_techniek en bemanning
Link_Schuttevaer Link_Scheepvaartkrant
Link_Binnenvaartkrant Link_NT
EICB.png
Ga naar boven