U bevindt zich hier: HomeAlgemeenWerken in de binnenvaart

Werken in de binnenvaart

Werken aan boord van binnenvaartschepen kan dynamisch en veelzijdig zijn, want deze vervoerstak ontwikkelt zich razendsnel. Sinds de binnenvaart deel uitmaakt van vrije vervoersmarkt, staat innovatie en ondernemen voorop. Schepen zijn gemoderniseerd en er zijn veel nieuwe schepen in de vaart gebracht. Op het gebied van techniek en ICT is er veel veranderd en gaat er nog veel veranderen.In de praktijk betekent dat handen uit de mouwen steken, meedenken en blijf studeren. Dat aan boord veel werkt verzet moet worden is altijd al zo geweest, want met een paar man moet je wel een schip runnen en onderhouden. Net als vele andere bedrijfstakken is onregelmatig werken vanzelfsprekend. Dat je doorgaans voor meerdere dagen of 1 tot 3 weken van huis bent, wordt als een groot bezwaar gezien. Toch is sinds de doorbraak van de gsm het contact met het thuisfront of je vriendenkring heel wat beter geworden. Ook voor wat betreft internet wordt constant onderzoek gedaan en projecten uitgevoerd zodat de trage en dure internetverbinding met schepen sneller en goedkoper kan. Immers met internet komt de wereld al heel wat dichterbij.

Functies:
De binnenvaart kent een aantal functies. Dat zijn deksman, lichtmatroos (scheepsjongen), matroos, volmatroos, matroos/motordrijver, stuurman, machinist en schipper. Voor elke functie moet je aan voorwaarden voldoen, waarbij opleiding en vaartijd belangrijk is. De samenstelling van de bemanning hangt af van de grootte van het schip en hoeveel uur per dag met het schip wordt gevaren.
Vaardigheden:
Als je aan boord van binnenvaartschepen wilt werken dan is het handig als je aanleg hebt voor of beschikt over een aantal vaardigheden. Bijvoorbeeld coöperatief, nautisch en technisch inzicht, sociale vaardigheden, flexibel, verantwoordelijksheidgevoel, zelfvertrouwen, en kunnen improviseren. Immers met teamwork, werklust en allert kunnen reageren op situaties valt en staat alles mee.

LINKS

 

Opleidingen:
Onderwijs Centrum Binnenvaart

Scheepvaart en Transport College

Maritieme Academie
ROC Zeeland

Binnenvaartopleidingen Vlaanderen


marineWerken bij
de marine

Vacatures - Internet:

Adbemar Uitzendbureau

Maritieme Vacaturebank

Vaart.nl

TOS

Swetsgroup

Lowland

Waterjobs

United Marine Services

Vacatures - Kranten
Weekblad Schuttevaer

Binnenvaartkrant

Scheepvaartkrant

 

 

Werkzaamheden:
Aan boord heb je te maken met veel verschillende werkzaamheden.
  • Varen en alles wat daarmee te maken heeft (bedienen en omgaan van het apparatuur als de stuurinstallatie, radar, marifoons), geografische kennis, observeren en interpreteren van wat er op het water gebeurt;
  • Bedienen/onderhouden en repareren van machines en elektrische installaties;
  • Werken met touwen en staaldraden bijvoorbeeld het schip afmeren aan kades, steigers of in sluizen; koppelen en ontkoppelen van duwbakken; splitsen van touw of staaldraad;
  • Laden en lossen van het schip;
  • Schuren en schilderen, zowel binnen in het schip als aan dek;
  • Schoonmaken van het schip;
  • Huishoudelijke taken zoals eten koken, afwassen, koffie zetten, schoonhouden van keuken, kamer en slaapkamers.
Wat wil jij zelf:
Je toekomst heb je over het algemeen zelf in de hand en dat betekent dat je goed moet overdenken wat je zelf wilt.
  • Wil je bij een schippersechtpaar/ -gezin werken of juist alleen met mannen;
  • Wil je bij een particulier varen of juist bij een rederij;
  • Wil je werken bij een scheepvaartonderneming waar innovatie en ondernemen een bijzondere plaats inneemt en waar meedenken bijzonder op prijs wordt gesteld;
  • Wil je op een groot of klein schip varen;
  • Wil je op een modern of op een wat ouder schip varen;
  • Wil je in de containervaart, tankvaart, duwvaart, sleepvaart, passagiersvaart, zand- en grindvaart of aan boord van de traditionele schepen die doorgaans droge bulklading vervoeren;
  • Wil je regionaal, nationaal of internationaal varen;
  • Wil je aan boord van een schip varen dat in de dag-, semi-continue- of volcontinuedienst vaart;
  • Wil je 2 of 3 weken varen voordat je weer naar huis kan of wil je liever alleen doordeweeks varen;
  • Wil je hogerop of ben je tevreden met de functie matroos;
  • Wij je later een eigen schip;
  • Ben je bereid te studeren of bijscholingscursussen te volgen;

 

Je ziet het, het is niet simpel om zo maar even een keuze te maken. Het kan maar zo zijn dat je aan boord van een passagiersschip goed naar je zin hebt en maar niets moet hebben van de tankvaart. En bedenk dat het tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld is dat je gedurende je loopbaan aan bijscholing doet of cusussen volgt. Wat voor werk dat je dan ook doet. Als je éénmaal een functie hebt als bijv. matroos, is het misschien wel net zo handig om een tijdje voor een uitzendbureau te werken. Op die manier kun je kennismaken met de verschillende deelmarkten in de binnenvaart en je toekomstige keuzes gemakkelijker bepalen.

Link_portalbinvrt
Link_CBRB Link_KonSchut
Link_BLN Link_BVB
Link_PBV Link_INE
Link_Blueroad Link_Flexfleet
Link_OCB Link_eu_Edinna
Link_EICB Link_BTB
Link_Agentschap Link_CCR
Link_WWINN Link_Rivers
Link_eu_Platina Link_eu_naiades
Link_Vaarweg Link_wetgeving
Link_techniek en bemanning
Link_Schuttevaer Link_Scheepvaartkrant
Link_Binnenvaartkrant Link_NT
EICB.png
Ga naar boven