U bevindt zich hier: HomeAlgemeen

ALGEMEEN

Zowel in Nederland als in overige EU-landen geniet de binnen-vaartsector politieke -, zakelijke - en maatschappelijke aandacht. Immers de autowegen zijn overvol en leidt tot grote vertragingen. Daardoor is het goederenvervoer over de weg vaak een onbetrouw-bare factor in de logistieke keten. Het is dan ook niet zo vreemd dat de transportsector, verladers en ontvangers naar betrouwbare en alternatieve oplossingen zoeken. De binnenvaart is zo'n oplossing. De binnenvaartsector beschikt over duurzame en milieuvriendelijke binnenvaartschepen, flexibele binnenvaartondernemingen en een betrouwbaar vaarwegennet. Net als andere vervoersmodaliteiten is de vrije markt ook van toepassing in de binnenvaart en zijn vervoersprijzen concurrerend. Ook de overheid zit niet stil en investeert. Onder meer in de vele binnenhavens die Nederland rijk is; programma's als "van A naar Beter", "Varen voor een vitale economie" en het Europese programma Naiades en het daar aan verwante uitvoeringsprogramma Platina. Tijd dat de binnenvaart niet meer als een alternatief wordt gezien, maar als een vanzelfsprekend onderdeel in de logistieke keten. Immers vervoersmodaliteiten horen elkaar niet te beconcurreren, maar juist in de keten samen te werken. Alleen op die manier is het mogelijk Nederland open te houden en betrouwbare reistijden te garanderen. Dus uw lading op tijd en veilig af te leveren. "Over de weg als het moet, over water als het kan."  

 

Meer weten?
De binnenvaartsector staat open voor onderzoek en innovatie. Het maakt niet uit of het nu gaat om marktonderzoek of innovatieve aanpassingen aan installaties, schepen of nieuwe vervoersconcepten. Meer weten over de mogelijkheden van de binnenvaart voor uw bedrijf of zoekt u uw weg binnen de binnenvaartsector? Neem eens contact op met Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB), tel.nr. 010-4129151. Voor innovatie en expertise neem dan vrijblijvend contact op met het Expertise- en Innovatiecentrum Binnenvaart (EICB), tel.nr. 010-7989830, e-mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.">Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Ook op deze EICB-site is veel informatie beschikbaar om meer te weten te komen over de binnenvaart en ontwikkelingen. Heeft u vragen naar aanleiding van deze site, neem dan contact op met het EICB.

Over de binnenvaart

Van oudsher is de binnenvaart typisch iets wat bij een waterrijkland als Nederland hoort. Ons land beschikt over ruim 5.000 km bevaarbare waterwegen; 398 binnenhavens, waarvan 150 grotere als Utrecht, Cuijk, Maasbracht, Zaanstad-Noord, Velsen-Zuid, Den Bosch en Roermond.

De Nederlandse vloot heeft maar liefst 6.900 binnenvaartschepen, bestaande uit 3.262 motorvrachtschepen, 827 motortankschepen en 888 duw- en/of sleepboten en 919 passagiersschepen, waarvan bijna 200 met slaapcabines (dekschuiten en drijvende werktuigen niet meegeteld). De Nederlandse binnenvaartvloot is de modernste vloot ter wereld en de grootste in Europa.

Lees meer...

Nieuwe krant River of Information

btb1Het programma IDVV van Rijkswaterstaat geeft een krachtige impuls aan het slimmer omgaan met elektronische informatie in de binnenvaart. Om de sector en haar klanten van deze ʻimpulsʼ optimaal verslag te doen, verscheen in november de nieuwe krant ʻRiver of Informationʼ.

Lees meer...

Voortbestaan Seine-Nord in handen van Commissie

seineschelde_klDe Franse minister van Transport heeft een commissie samengesteld die vóór volgend jaar april moet beoordelen welke grote water-, spoor- en wegprojecten prioritair zijn. De aanbevelingen van de commissie zullen bepalend zijn voor Seine-Nord. Het ministerie raamt de aanlegkosten van deze nieuwe vaarweg tussen het Schelde- en Seinebekken momenteel op 6 miljard euro, in plaats van de oorspronkelijke ruim 4 miljard. Lees meer...

EenVandaag: Binnenvaart is booming (video)

eenvandaag_klDe wereldeconomie stagneert, maar de binnenvaart is groeiende. En zal de komende jaren nog veel harder groeien, volgens de wetenschap. Hoe kan het dat een branche die in 2009 volledig op z’n gat lag nu zulke goede vooruitzichten heeft? Een positief verhaal tussen de voortdurende crisisverhalen.

Lees meer...

CCR lanceert website World Wide Inland Navigation Network

ccrhet digitale platform van het World Wide Inland Navigation Network (WWINN). De Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) en de leden van het netwerk WWINN (World Wide Inland Navigation Network) lanceren het webplatform www.wwinn.org dat aan de presentatie en de promotie van de binnenvaart over de hele wereld is gewijd.

Lees meer...

Pagina 1 van 21

Link_portalbinvrt
Link_CBRB Link_KonSchut
Link_BLN Link_BVB
Link_PBV Link_INE
Link_Blueroad Link_Flexfleet
Link_OCB Link_eu_Edinna
Link_EICB Link_BTB
Link_Agentschap Link_CCR
Link_WWINN Link_Rivers
Link_eu_Platina Link_eu_naiades
Link_Vaarweg Link_wetgeving
Link_techniek en bemanning
Link_Schuttevaer Link_Scheepvaartkrant
Link_Binnenvaartkrant Link_NT
EICB.png
Ga naar boven